زندگی روزمره مسیحیکلیسامسئلۀ رنج

برخی از وظایف مسیحیان در اوضاع نابسامان کنونی ایران

4.4/5 - (14 امتیاز)

برخی از وظایف مسیحیان در اوضاع نابسامان کنونی ایران

 

اجازه دهید این مطلب را با مطرح کردن دو سوال شروع کنم. آیا دعا می‌تواند شرایط نابسامان و بحرانی در ایران را تغییر دهد؟ آیا فقط باید در دعا بود یا کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد؟ مطمئناً با نگاهی به صفحات اجتماعی مسیحی و صحبت با ایمانداران عیسی مسیح در کلیسا، با این سوالات روبرو خواهید بود.

تا امروز دربارۀ دعا و تغییر شرایط غیرممکن، مطالب و مقالات زیادی نوشته شده و با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانیم به انواع منابع دربارۀ دعا دست یابیم.
این که امروز برای ایران دعا می‌کنیم، بدین معنی نیست که ما خدا را برای خواستۀ خود آماده می‌کنیم، بلکه خودِ ما برای خواست خدا آماده می‌شویم. دعا تنها راه آزاد ساختن قدرتِ عظیمِ خدا در این شرایط نابسامان است. دعا می‌تواند تمام زنجیرهایی که شیطان به نام مذهب به پای هموطنانمان بسته را متلاشی کند. دعای متحد در مسیحیت کلیدی است که دروازه‌های آسمان را گشوده و دروازه‌های جهنم را قفل و مشورت شریران به سردمداران حکومت را باطل می‌کند. یک مسیحی بی دعا، یک مسیحی شکست‌خورده است. یک کلیسای بی‌دعا، کلیسای شکست‌خورده و یک ملّت بی‌دعا، ملّتی شکست‌خورده است. چرا دعا کنیم؟ چون خدا اجابت می‌کند.
کلام خدا در متی باب 18 آیه 18 می‌فرماید: هر آنچه بر زمین ببندید، در آسمان بسته خواهد شد.
خدا به کلیسا اقتدار بخشیده تا ابتکار عمل را بدست بگیرد. از دورِ خود چرخیدن و گِلِه و شکایت دربارۀ وضعیت ایران دست بردارید. دست بردارید از گفتن این که: پس خدا چه زمانی شرایط را تغییر می‌دهد؟
ایلیای نبی با یک دعا، اقتصاد یک سرزمین را زمین‌گیر کرد. این یعنی قدرت!!! وقتی دعا می‌کنید بیاد داشته باشید، با خدایی صحبت می‌کنید که قادر است دژهای اعتیاد را در ایران ویران کند. او قادر است هرزگی، سقط جنین و هر عمل دیگری را از بین ببرد. او خدایی است که با نَفَس خود سروهای تنومند لبنان را دو شقّه می‌کند. تمام آب‌های زمین مانند قطره‌ای در کف دستان اوست و وزن تمام کوه‌ها را می‌داند.
با این توضیحات به سؤالات بالا پاسخ دهیم.

آیا دعا می‌تواند شرایط نابسامان و بحرانی در ایران را تغییر دهد؟ آیا فقط باید در دعا بود یا کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد؟

اجازه دهید نگاهی به کار بزرگ ایلیای نبی داشته باشیم. ظلم و ستمی که اخابِ پادشاه و همسرش ایزابل به مردم می‌کنند بی‌سابقه است. از پرستش بت‌ها و خدایان غیر و تنفر ایزابل از خدای حقیقی، تا کشتن بی‌گناهان و اعمال شریرانه. در آن دوره، بسیاری از مردم از ترس جان خویش مجبور می‌شوند تا در غارها مخفی شوند تا زنده بمانند.

در کتاب اول پادشاهان باب 18 وقتی ایلیای نبی در حضوراخاب و انبیای دروغین می‌ایستد، دعا می‌کند. او به قدرت خدا و ایمان خویش آگاه است. در آیه 36 و 37 دعا می‌کند تا خدا، از آسمان صدای او را شنیده، معجزه کرده و بساطِ ظلم و ستم را ازبین ببرد تا همه بدانند که تنها یک خدای حقیقی وجود دارد. خدایی که در مقابل ظلم و ستم می‌ایستد و آهِ مظلوم را از ظالم می‌گیرد.
برای نمونه می‌توانید فیلم “با من قدم بزن” (وقتی جنگ به خانه شما می‌آید) را مشاهده کنید. سازمان مسیحی آیریس گلوبال، در سودان جنوبی پناهندگان را خدمت می‌کند. در جنگِ سودان جنوبی با سودان شمالی که تماماً نمایش قدرت وبه‌ جهتِ مقاصد سیاسی اتفاق افتاده است، تعداد مردمی که جانشان را از دست داده‌اند بسیار است. در برهه‌ای از زمان، کامیون‌هایی که غذا را از اوگاندا به سودان می‌آورند، مجبور می‌شوند به دلیل جنگ، این کار را متوقف کنند. فقر و کمبود غذا جان تعداد زیادی از کودکان را می‌گیرد. در این زمان خادمی بنام مامان کارولین از آمریکا با هدایت خدا برای خدمت به کمپ پناهندگان در سودان جنوبی رفته و با آموزش به کودکان، دعا و پرستش و روزه، در وسطِ جنگ، جان 150 کودک را نجات می‌دهد. این مستندِ واقعی نشان‌دهندۀ قدرت دعا در میدان جنگ است.

در رسالۀ پولس رسول به افسسیان باب 6 او ما را به جنگیدن دعوت می‌کند، جنگی نه بر علیه جسم و انسان‌ها، بلکه به ضد دنیای تاریکی و نیروهای ظلمت.
برای نمونه فیلم “سه‌ تیغ جهنمی” را مشاهده کنید. فیلمی بر اساس واقعیت. این فیلم، داستان زندگی دزموند داس را به تصویر کشیده. اولین سرباز ایالات متحده آمریکا در جنگ جهانی دوم که به تفنگ دست نزد. او با توجه به ایمان خود به عیسی مسیح و کلام خدا، به عنوان بهیار در جنگ حاضر شد. داستان زندگی او به زیبایی نشان می‌دهد که در وسط جنگ و زیر آتشِ توپ و تانک، قدرت دعا قادر است مقاصد شوم شیطان و حتی مسیر جنگ را عوض کند. دعای مسیحی نیازی به اثبات ندارد، بلکه مستلزم ممارست است. از آه و ناله دربارۀ حملات شیطان و حرکات شریرانۀ دولت ایران دست برداریم. خدا اسلحۀ کامل را به ما بخشیده تا به جنگ نیروهای ظلمت برویم.

در انجیل لوقا باب 6 آیه 27 عیسی مسیح می‌فرماید: دشمنان خود را دوست بدارید و با کسانی که از شما نفرت می‌کنند، احسان کنید. این یک اصل است. بخشیدن و نه نفرین و لعن کردن. ولی به این معنی هم نیست که دولت جنایتکار نباید تاوان اشتباه و گناهش را بپردازد. در این آیات منظور عیسی اینست که هرگز و در هیچ شرایطی کلیسا اجازۀ لعنت کردن و فحش دادن و اعمال غیر کتاب‌مقدسی را ندارد.

خدا هر عمل را به حساب خواهد آورد، خواه نیکو و خواه بد باشد. کتاب جامعه باب 12 آیه 4.

برای نمونه داستان زندگی لوئی زامپرینی را بخوانید. سرباز ارتش ایالات متحده آمریکا که در جنگ جهانی دوم، در زمان اسارت خویش در زندان‌های ژاپن، زیر بار شکنجه و جفای بسیار زیادِ موتسو هیرو واتانابی قرار گرفت، اما هرگز افسران ژاپنی را لعن نکرد. موتسو هیرو واتانابی جانیِ جنگی‌ای که جنایات زیادی را کرده، سال‌ها در خفا زندگی کرد. او پس از تلاش آمریکا برای برقراری صلح با ژاپن، مورد عفو عمومی قرار گرفت. لویی پس از سال‌ها تحملِ رنجِ ناشی ازاسترس روحی، با وقف زندگی خود در راه خدا، به عهد خود وفا کرد. لویی در سایۀ ایمانش به این حقیقت دست یافت که برای رسیدن به آرامش، بخشش مؤثرتر از انتقام است. او به ژاپن برگشت و با زندانبان‌های خود آشتی کرد. تنها کسی که حاضر به ملاقات با او نشد، موتسو هیرو واتانابی، همان جانیِ جنگی بود.

نتیجه اینکه بزرگ ترین و مهم‌ترین کاری که مسیحیان در این شرایط باید انجام دهند دعاست.

آیا فقط دعا؟ خیر.

ما به عنوان قوم خدا می‌توانیم به جز دعا و شفاعت کارهای زیر را انجام دهیم:

1- صدای مردم ایران باشیم. امروز صفحات اجتماعی و کانال‌های خبر زیادی هستند که اخبار را نشر می‌کنند. قبل از هر چیز از صحّت و سقم خبر اطمینان داشته باشیم. فقط به نشر اخبار بسنده نکنیم. این کار را همه انجام می‌دهند. در کنار نشر خبر، پیغام کلام خدا و آیه یا برکتی از کتاب مقدس را مطرح کنیم تا همه بدانند که امید ما مسیحیان زنده است. ما به عنوان قوم خدا حاملین خبر خوش هستیم. پس لازم است در کنار این اخبار خبر خوشِ آزادی حقیقی و نجات را مطرح کنیم. شیطان با ترس و نا امیدی پیش می‌رود. اگر ما هم فقط خبرهای ناامید کننده را انتقال دهیم، با این عمل خود به دنیای تاریکی ملحق می شویم. کار ما رساندن خبر خوش و بیان آزادی حقیقی است تا مردم با امیدی تازه و یکدلی پیش روند.

2- اگر پزشک یا پرستار هستیم، با دعا و هدایت خدا، افرادی را که مجروح می‌شوند، درمان کنیم. اگر بیرون و در تجمعات هستیم، حتماً با خود وسایل کمک‌های اولیه داشته باشیم تا به عزیزانی که زخمی هستند کمک کنیم. اگر وسیلۀ نقلیه داریم، در صورت امکان، مجروحان را به جای امنی برسانیم. لطفاً توجه کنید که عرض کردم، همۀ این مسائل باید با هدایت خدا باشد تا برای خود شما هم مشکلی پیش نیاید. برای درک هدایت خدا و شنیدن صدای خدا، مقالات زیادی در وب سایت پرپاسخ دات کام وجود دارد.

3- اگر خارج از ایران هستیم می‌توانیم در تجمعاتی که در شهرهایمان برگزار می‌شود، شرکت کنیم تا صدای هموطنان خود باشیم. در صورتی که امکانش باشد، می‌توانیم نامه یا ایمیلی به والی، شهردار، سازمان‌های حقوق بشر و مسئولین شهرهای خود ارسال کنیم و ایشان را از شرایط ایران باخبر کنیم. اگرچه امروز، تقریباً تمام دنیا از این فاجعه باخبر هستند، اما این کار هم می‌تواند تأثیر بسزایی در برملا کردن اعمال شریرانۀ جمهوری اسلامی داشته باشد.

در پایان باید عرض کنم که بهتر است هیچ اقدامی بدون مشورت با خدا و هدایت روح‌القدس صورت نپذیرد. باید دعا کنیم تا طرح و نقشۀ الهی را درک کنیم. طرح و نقشه‌ای که خدا می‌دهد، می‌تواند تأثیر بسیاری بر شرایط فعلی بگذارد.
دعای ما اینست که نور مسیح بر ایران نمایان شود. همچون ایلیا دعا می‌کنیم تا خدا عمل‌ کننده باشد تا همگان بدانند که یک خدای حقیقی وجود دارد و آزادی‌ای که او می‌دهد بی‌نظیر است و از بین نخواهد رفت.
پس اگر پسر شما را آزاد کند، در حقیقت آزاد خواهید بود. یوحنا باب 8 آیه 36

نوشتۀ پ. خ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO