خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکلیسا

به منظور خردمند شدن وقت خود را با افراد حکیم صرف کن!

5/5 - (1 امتیاز)

به منظور خردمند شدن وقت خود را با افراد حکیم صرف کن!

«با اشخاص دانا معاشرت کن و دانا خواهی شد، با احمقان بنشین و زیان خواهی دید.» (امثال سلیمان 13: 20 ترجمۀ معاصر کتاب مقدس)

اگر می خواهی شخص دانا و خردمندی شوی، افراد حکیم را به زندگی خود راه بده.

نیازی به دوستان زیاد نداری و همچنین احتیاجی نیست که محبوب همه باشی. فقط به چند دوست خوب نیاز داری که تو را تقویت کنند و نه اینکه باعث سقوط تو شوند و مهم است که این دوستان خوب، افراد خردمندی باشند و نه نادان.

اگر اطراف خود را با افراد نادان پر کنی، تو نیز همانطور خواهی شد! اما اگر وقت های خود را با افراد حکیم و خردمند پر کنی، هر روز داناتر خواهی شد. گفته ای قدیمی هست که می گوید: “اگر می خواهی با عقاب ها اوج بگیری، مشغول دویدن با بوقلمون ها نشو.”

بهترین جا برای رشد مردمان، بودن در یک اجتماع است. نمی توانی به خودی خود از نظر روحانی رشد کنی.

البته می توانی یک راهب شوی و بر فراز کوهی ساکن شوی و تمام عمر خود را در سکوت و مطالعۀ کتاب ها صرف کنی. مطمئناً در دانش خود رشد خواهی کرد اما در حکمت به بلوغ نخواهی رسید.

چرا؟ چون حکمت حول و حوش محبت می گردد. حکمت و خرد خود را در روابط بروز می دهند. به همین دلیل افراد زیادی هستند که موفق به اخذ مدارج تحصیلی عالی شده اند اما زندگی زناشویی آنان از هم پاشیده. آن ها افراد تحصیل کرده ای هستند اما متأسفانه حکیم و خردمند نیستند.

کتاب مقدس در امثال سلیمان 13: 20 می فرماید: «با اشخاص دانا معاشرت کن و دانا خواهی شد، با احمقان بنشین و زیان خواهی دید.»

اگر لب سکویی ایستاده ام و می خواهم شما را از پایین نزد خود بالا بکشم و شما سعی در پایین کشیدن من دارید، کدام آسان تر است: اینکه من شما را به بالا بکشم یا شما مرا به پایین؟ مسلماً همیشه آسانتر است کسی را پایین بکشی تا اینکه بالا بکشی. در حالی که مشتاق کسب حکمت الهی هستی، چنین کسانی تو را به طرف حماقت خود سوق می دهند.

آیا کسی را در زندگی ات داری که مرتباً حکمت خود را با تو به اشتراک بگذارد؟ اگر می خواهی خردمندانه زندگی کنی به چنین تشویقی در زندگی خود نیاز داری.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن

ترجمۀ: کشیش ورژ باباخانیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO