خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحی

برای عشق ورزیدن به مردم، باید به درد دل آن ها با دقت گوش سپرد!

4/5 - (4 امتیاز)

برای عشق ورزیدن به مردم، باید به درد دل آن ها با دقت گوش سپرد!

گوش سپردن به حرف مردم احتمالاً مهم ترین مهارت در برقراری دوستی و روابط با آن ها است. بدون گوش سپردن به آنها نمی توانی به آنها عشق بورزی.

اما گاه مردم این گونه فکر می کنند که شنیدن، همان گوش سپردن به سخنان مردم است و به همین خاطر دچار مشکل جدی می شوند. حقیقت امر این است که شنیدن و گوش دادن، دو عمل کاملاً متفاوت هستند.

ممکن است سخنان کسی را بشنوی اما در همان حین توجهی به آن ها نداشته باشی. من نمی توانم به شما بگویم که چند بار برایم پیش آمده که با بچه ها یا همسرم مشاجره کرده ام چون کلماتی که می گفتند می شنیدم اما به احساسات آن ها توجه واقعی نمی کردم. خیلی از اوقات کلمات مهم نیستند. برای نمونه ممکن است کسی بگوید: «حالم خوبه»، اما روش ابراز این گفته این پیام را به تو برساند که اتفاقاً حالش اصلاً هم خوب نیست. وقتی به سخنان کسی با دقت و توجه گوش می سپاری، اینجاست که سخنان ناگفتۀ او را نیز با گوش دل می شنوی.

وقتی به این شکل به دیگران گوش می سپاری، می توانی همدرد آنها شوی. همدلی یعنی خود را به جای دیگران بگذاری و مقصود و منظور آن ها را بفهمی و از خود این سؤال را بکنی که: «اگر من جای او بودم چه احساسی داشتم؟»

گوش سپردن به همراه همدلی یعنی بدون این که هدف تو تلاش برای اصلاح وضعیت باشد، بی وقفه به سخنان گفته شده یا نشدۀ آنها (منظور احساسات و ترس های پست صحبت های آنهاست) دقت و توجه کنی. گاهی شفای طرف مقابل، تنها با گوش سپردن به او ایجاد می شود!

«باید “بار” توجه به تردیدها و ترس‌های دیگران را به دوش بکشیم.» (رومیان 15: 2 ترجمۀ انگلیسی TLB کتاب مقدس)

ملاحظۀ دیگران به همراه تحمل بار شک و تردید آنها یعنی چه؟ این یعنی گاه درد مردم آنقدر زیاد است که حتی نمی دانند به چه چیزی باور دارند و تنها احتیاج آنها فداکاری یک دوست وفادار است. آنها شدیداً به کسی نیاز دارند که در کنارشان بایستد و با دلسوزی به آن ها گوش دهد. آیا امروز می خواهی چنین دوستی باشی؟

 

تبادل نظر:                                                                             

  • با رفتار خود چطور می توانی به کسی دیگر نشان دهی که واقعاً به او گوش می دهی؟
  • این پرسش که «اگر در موقعیت او بودم، چه احساسی می داشتم؟» چه کمکی می کند؟
  • چه روش های پیشنهادی داری که می توانند وقفه ها و حواس پرتی ها را موقع گوش دادن به صحبت های دیگران به حداقل برسانند؟

 

نوشتۀ کشیش ریک وارِن- 2 اوت 2022

ترجمۀ اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO