کتاب مقدس

رسالۀ اول یوحنای رسول فصل 1: تجسد الهی و خدا نور است

رای بدهید

رسالۀ اول یوحنای رسول فصل 1: تجسد الهی و خدا نور است

اول یوحنا 1: 1-4؛ تجسد الهی

خدا به شکل انسان در آمد. در این رساله 21 بار عیسی، پسر خدا خوانده شده است و 12 بار خدا به عنوان پدر مطرح شده است. بنابراین الوهیت و ارتباط پدر و پسری موجود بین خدا و عیسی، موضوع اصلی این رساله می باشد.

یوحنا صمیمی ترین دوست زمینی عیسی بود. او مدت سه سال در سفرهایی که عیسی در فلسطین داشت، با او همراه بود و شبانه روز او را خدمت می کرد و شاهد معجزات و اعمال قدرتمند او بود. در شام آخر، هنگامی که عیسی از مرگ قریب الوقوع خویش سخن می گفت، یوحنا در آغوش او تکیه داده بود.

در نظر یوحنا، عیسی، خیال، صور و یا وهم نبود. برای او عیسی یک شخصیت واقعی، تجسد خدا و حیات جاودانی بود (آیۀ 2). یوحنا این رساله را نوشت تا از دیگران نیز دعوت کند تا در لذات این مشارکت و شادی که در عیسی، پدر و سایر ایمانداران هست، شریک گرداند (آیه های 3 و 4).

اول یوحنا 1: 5-10؛ خدا نور است

رسالۀ یوحنا با این موضوع آغاز می شود: کلمۀ خدا…نور انسان (انجیل یوحنا 1: 1و4). عیسی قبلاً گفته بود: من نور جهان هستم (یوحنا 8: 12). در این بخش، نور به منزلۀ تابش حقیقت الهی، عدالت، پاکی، شادی و جلال ابدی است. تاریکی نیز به نشانۀ جهان شریر است که مملو از غفلت، شرارت و هلاکت گمراهان می باشد.

با در نظر گرفتن معنی تحت اللفظی «نور» شاید بتوان آن را به خدایی نسبت داد که درک او ماورای جسم محدود ما است. خدا، خود را به نور ملبس می سازد (مزمور 104: 2). خدا نوری است که بدان نمی توان نزدیک شد (1تیموتائوس 6: 16). یکی از اسامی خدا «پدر نورها» است (یعقوب 1: 17). لباس عیسی، هنگام تبدیل هیئت، سفید و درخشنده بود (مرقس 9: 3). فرشته ای که خبر از رستاخیز عیسی می داد، مانند برف سفید بود (متی 28: 3) و دو فرشته ای که عیسی را در هنگام صعود همراهی می نمودند نیز سفید پوش بودند (اعمال 1: 10). در رؤیایی که که در مکاشفه 1: 14-16 ذکرشده است، سر و موهای عیسی همچون برف سفید بود (جهت اطلاعات بیشتر به مکاشفه 3: 4 مراجعه شود).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO