کتاب مقدس

انجیل مرقس و مطالبی چند در بارۀ مرقس

رای بدهید

انجیل مرقس و مطالبی چند در بارۀ مرقس

عیسی، شخصیتی شگفت انگیز

تأکید اصلی مرقس بر قدرت ماورای انسانی عیسی است. او در این انجیل، به وسیلۀ معجزات عیسی به الوهیت او اشاره می کند. مرقس با حذف اکثر موعظه های عیسی، بیشتر به شرح اعمال او پرداخته است. به نظر می رسد که مخاطبین اصلی این انجیل غیر یهودیان هستند.

مرقس

بر حسب روایات، به طور قطع نویسندۀ این انجیل از ابتدا مرقس بوده است. انجیل مرقس در واقع حاوی داستان زندگی عیسی از زبان پطرس است.

یوحنای ملقب به مرقس، فرزند مریم بود. خانۀ مریم در اورشلیم، محلی جهت گردهمایی رسولان بود (اعمال ۱۲: ۱۲). مرقس، پسر عموی برنابا (کولسیان ۴: ۱۰) و از قبیلۀ لاوی بود (اعمال ۴: ۳۶). بسیاری حدس می زنند که او همان جوانی است که در شب دستگیری عیسی، در حالی که برهنه بود، فرار کرد (مرقس ۱۴: ۵۱-۵۲). لحن پطرس در ۱پطرس ۵: ۱۳ نشان دهندۀ این مطلب است که او توسط پطرس ایمان آورده است.

مادر مرقس، بایستی یکی از رهبران با نفوذ کلیسای اورشلیم بوده باشد. هنگامی که پطرس توسط فرشته از زندان آزاد شد، به خانۀ او رفت (اعمال ۱۲: ۱۲).

در حدود سال 44 میلادی، مرقس با پولس و برنابا به انطاکیه رفت (اعمال ۱۲: ۲۵). این اولین سفر بشارتی آن ها بود و مرقس با آن ها همراه شد ولی در اواسط سفر برگشت.

بعدها، تقریباً در سال ۵۰ میلادی، مرقس تصمیم گرفت که در سفر دوم پولس با او همسفر شود. اما پولس از بردن او اجتناب ورزید.‌ همین موضوع باعث جدایی پولس و برنابا شد (اعمال ۱۵: ۳۶-۳۹) و مرقس همراه برنابا به قبرس رفت.

حدود ۱۲ سال بعد در سال ۶۲ میلادی، مرقس را در روم همراه پولس می بینیم (کولسیان ۴: ۱۰، فلیمون ۲۴) چهار یا پنج سال بعد، پولس کمی قبل از شهادتش، از مرقس خواست که با او همراه شود (۲تیموتائوس ۴: ۱۱). بنابر این به نظر می رسد که مرقس در سال های آخر، از همکاران صمیمی و محبوب پولس محسوب می شد.

به روایت مسیحیان قرون اولیه، مرقس در اصل از همراهان پطرس بود. او در «بابل» (و شاید هم روم)، هنگامی که پطرس اولین رسالۀ خود را به رشتۀ تحریر در آورد (۱پطرس ۵: ۱۳) با پطرس همراه بود. به نظر می رسد که انجیل مرقس در بین سال های ۶۰-۷۰ میلادی در روم نوشته شده است.

نظر پاپیاس دربارۀ مرقس

پاپیاس (۷۰-۱۵۵ میلادی) یکی از شاگردان یوحنای رسول بود. او در یکی از کتاب هایش به نام »شرح سخنان خداوند» می نویسد که او عادت داشت از مشایخ و پیروانش پرس و جو کند، و «آن شیخ این را نیز گفت: مرقس به عنوان مترجم پطرس، هر آن چه را که او از اعمال و سخنان عیسی- نه لزوماً به ترتیب- به خاطر داشت به طور دقیق به رشتۀ تحریر در آورد. باید توجه داشت که مرقس نه عیسی را دیده بود و نه از پیروان او بود. همچنان که قبلاً نیز متذکر شدم او بعدها با پطرس همراه شد. پطرس بر حسب آنچه شرایط ایجاب می نمود، به صورتی جسته و گریخته به بخش های مختلف زندگی عیسی اشاره می نمود. بنابراین مرقس می دانست که در نوشتن آن چه که او به یاد می آورد، اشتباه نکرده است؛ چرا که او یک هدف داشت و آن این که مواظب باشد از آن چه که شنیده بود چیزی حذف ننماید و عباراتی غیر حقیقی و دروغین را به رشتۀ تحریر در نیاورد».

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO