کتاب مقدس

زنان و مریم مجدلیه در انجیل لوقا

رای بدهید

زنان و مریم مجدلیه در انجیل لوقا

(به لوقا 8: 1-3 رجوع شود.)

سه نفر از زنان در کنار «سایر زنان» نام برده شده اند. اطلاعاتی از سوسن در دست نیست. یونا، همسر ناظر هیرودیس در قصر پادشاه بود. به نظر می رسد که او جزو دوستان نزدیک عیسی به شمار می رفت. همچنین در بین زنانی بود که سپیده دم به سوی قبر شتافتند (لوقا 24: 10).

مریم مجدلیه

مریم مجدلیه یکی از چهره های سرشناس در میان این گروه زنان است. اسم او اول از همه و بیشتر از زنان دیگر ذکر شده است (متی 27: 56 و 61، 28: 1؛ مرقس 15: 40 و 47،16: 1 و 9؛ لوقا 8: 2، 24: 10؛ یوحنا 19: 25، 20: 1 و 18). او اولین کسی بود که عیسی پس از رستاخیز از مردگان خود را بر وی ظاهر نمود. او جزو کسانی است که «از اموال خود، او (عیسی) را خدمت می نمودند» (آیۀ 3). به نظر می رسد که او زن متمولی بوده است. عیسی هفت دیو از او خارج کرده بود (آیۀ 2). اما هیچ جا از این موضوع که او زن بدکاره ای بوده، حرفی به میان نیامده است. دیوها باعث امراض و ناراحتی های مختلف می شدند. اما هیچ جا ارتباطی بین دیوها و اخلاق فاسد انسان دیده نمی شود. بدون شک او زنی نبود که دامن خود را لکه دار نموده باشد. او قطعاً زن گناهکاری که در باب قبل، از او نام برده شده، نیست. عیسی حتماً نمی پذیرفت که یک زن بدکاره فوراً رهبری زنان گروه را به عهده بگیرد.

شاید خوب باشد که ما انسان ها در میان خود، تفاوتی بین گناهان محترم و گناهان فاحش قائل شویم و برای اشخاصی که مرتکب گناهان فاحش شده اند، برخوردی جدی تر داشته باشیم. این امر باعث خواهد شد اجتماع انسانی خود را از انحطاط نجات دهیم. ولی باید این را هم دانست که در نظر خدا گناه، گناه است. برای خدا آمرزش گناه محترم و گناه فاحش، یکسان است. این خیلی مهم است که گناهان یک زن بدکاره آمرزیده شوند و او با محبت در جمع ایمانداران پذیرفته شود. اما باید بین این مطلب و قرار دادن فوری این چنین شخصی بر صدر امور روحانی، تفاوت جدی قائل شد.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO