کتاب مقدس

انبیاء یا پیامبران کتاب مقدس: مَلاکی

رای بدهید

لغت فوق به معنای پیام آوریا فرشته می‌باشد. 

مَلاكی آخرین نبی از انبیای کوچک در عهد عتیق می‌باشد و کتاب مَلاكی آخرین کتاب از کتابهای عهد عتیق نیز می‌باشد. متاسفانه هیچ گونه اطلاعاتی از تاریخچه زندگی این نبی در دسترس نیست به غیر از اینکه او یکی از انبیای یهوه برای رساندن پیغام خداوند بوده است. نام او در هیچ کجای دیگر از کتاب مقدس ذکر نگردیده است. پس از بررسی بعضی از قسمتهای کتاب ملاکی و کتاب نحمیا و مقایسه آنها، این احتمال که وی در دوران نحمیا می‌زیسته است را بیشتر می‌کند. نبوتهای او در حدود سال ۵۲۰ قبل از میلاد و در دوران پس از بازگشت نحمیا از بابل می‌باشد.

  منابع کتاب مقدس:     ملاکی باب ۱، ۲، ۳ – نحمیا باب ۱۳

  ملاکی باب ۱ آیه ۱ 
۱ وَحْی كلام خداوند درباره اسرائیل به واسطه مَلاكی.  

  نحمیا باب ۱۳ آیه ۱۰ تا ۱۴ 
۱۰ و فهمیدم كه حصّه های لاویان را به ایشان نمی‌دادند و از این جهت، هر كدام از لاویان و مغنیانی كه مشغول خدمت می‌بودند، به مزرعه های خویش فرار كرده بودند. ۱۱ پس با سروران مشاجره نموده، گفتم چرا درباره خانه خدا غفلت می‌نمایند. و ایشان را جمع كرده، در جایهای ایشان برقرار نمودم. ۱۲ و جمیع یهودیان، عُشر گندم و عصیر انگور و روغن را در خزانه ها آوردند. ۱۳ و شَلَمْیای كاهن و صادوق كاتب و فدایا را كه از لاویان بود، بر خزانه ها گماشتم و به پهلوی ایشان، حانان بن زكّور بن مَتَّنْیا را، زیرا كه مردم ایشان را امین می‌پنداشتند و كار ایشان این بود كه حصّه های برادران خود را به ایشان بدهند. ۱۴ ای خدایم مرا درباره این كار بیاد آور و حسناتی را كه برای خانه خدای خود و وظایف آن كرده ام محو مساز.  

  ملاکی باب ۳ آیه ۸ تا ۱۰ 
۸ آیا انسان خدا را گول زند؟ امّا شما مرا گول زده اید و می‌گویید در چه چیز تو را گول زده ایم؟ در عُشرها و هدایا. ۹ شما سخت ملعون شده اید زیرا كه شما یعنی تمامی این امّت مرا گول زده اید. ۱۰ تمامی عُشرها را به مخزنهای من بیاورید تا در خانه من خوراك باشد و یهوه صبایوت می‌گوید مرا به اینطور امتحان نمایید كه آیا روزنه های آسمان را برای شما نخواهم گشاد و چنان بركتی بر شما نخواهم ریخت كه گنجایش آن نخواهد بود؟  

  نحمیا باب ۱۳ آیه ۲۳ 
۲۳ در آن روزها نیز بعضی یهودیان را دیدم، كه زنان از اَشْدُوْدیان و عَمُّونیان و مُوْآبیان گرفته بودند.  

  ملاکی باب ۲ آیه ۱۱ 
۱۱ یهودا خیانت ورزیده است و رجاسات را در اسرائیل و اورشلیم بعمل آورده‌اند زیرا كه یهودا مَقْدَس خداوند را كه او آن را دوست می‌داشت بی حرمت نموده، دختر خدای بیگانه را به زنی گرفته است.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO