کتاب مقدس

انبیاء یا پیامبران کتاب مقدس: حَجّی

رای بدهید

لغت فوق به معنای بزم، جشن می‌ باشد. 

حَجَّی یکی از دوازده انبیای کوچک قوم اسرائیل بوده است. وی از نظر رتبه در میان دوازده نبی اصلی نامبرده شده در کتاب مقدس می‌باشد. از مفهوم معنای نام این نبی، این چنین برداشت می‌شود که احتمالا وی در روزی که جشنی برپا بوده است، بدنیا آمده باشد. اطلاعات موجود از دوران تاریخ زندکی وی، بسیار کم می‌باشد. احتمال دارد که وی یکی از کسانی باشد که در زمان نبوکدنصر همراه با دیگران به اسارت در بابل برده شده باشد و در دورانی که هیکل سلیمان خراب گردید، حضور داشته است. دوران نبوت و خدمت حَجَّی شانزده سال پس از بازگشت از اسارت قوم اسرائیل از بابل و در دومین سال سلطنت داریوش، آغاز گردیده است. خدمت و کار حجی بسیار سخت و مهم بوده است. خداوند او را به خدمت فرا خواند تا سبب بیداری وجدان و برانگیختن شور و شوق و غیرت قوم خدا برای بازسازی معبد خداوند در اورشلیم گردد. هیچ یک از انبیا به اندازه حجی، در دوران بحرانی موفق نبوده‌اند. 
وی معاصر با زکریای نبی بوده و با هم دیگر در کار خدمت خدا مشغول بوده‌اند. بر اساس نبوت حَجَّی همراه با زکریای نبی کار بنا و بازسازی خانه خدا در اورشلیم که به واسطه دسیسه سامریها متوقف شده بود، دوباره شروع شد و این امر به واسطه تغییراتی که در حکومت پارسیان روی داد و در زمان سلطنت داریوش، امکان پذیر گردید. حجی در کار بازسازی اورشلیم و تشویق دیگران حضور داشته است و شاهد پایان یافتن آن بعد از پانزده سال بوده است.

  منابع کتاب مقدس:     عزرا باب ۵ و ۶ – حجی باب ۱ و ۲

  حجی باب ۱ آیه ۱ 
۱ در روز اوّل ماه ششم از سال دوّمِ داریوش پادشاه، كلام خداوند به واسطه حَجَّی نبی و به زَرُبّابِل بن شألْتِیئِیل والی یهودا و به یهُوْشَع بن یهُوصادق رئیس كَهَنه رسیده، گفت:  

  عزرا باب ۵ آیه ۱ تا ۲ 
۱ آنگاه دو نبی، یعنی حَجّی نبی و زكریا ابن عدّو، برای یهودیانی كه در یهودا و اورشلیم بودند، به نام خدای اسرائیل كه با ایشان می‌بود نبوّت كردند. ۲ و در آن زمان زربّابل بن شألتیئیل و یشوع بن یوصاداق برخاسته، به بنا نمودن خانه خدا كه در اورشلیم است شروع كردند و انبیای خدا همراه ایشان بوده، ایشان را مساعدت می‌نمودند.  

  عزرا باب ۶ آیه ۱۴ 
۱۴ و مشایخ یهود به بنا نمودن مشغول شدند و برحسب نبوّت حجّی نبی و زكریا ابن عدّو كار را پیش بردند و برحسب حكم خدای اسرائیل و فرمان كورش و داریوش و اَرتَحشَستا،پادشاهان فارس آن را بنا نموده، به انجام رسانیدند.  

  حجی باب ۲ آیه ۳ 
۳ كیست در میان شما كه باقی مانده و این خانه را در جلال نخستینش دیده باشد؟ پس الا´ن در نظر شما چگونه می‌نماید؟ آیا در نظر شما ناچیز نمی‌نماید؟

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO