پاسخ به اسلام

المسیح الدجّال در معادشناسی اسلامی کیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

المسیح الدجّال در معادشناسی اسلامی کیست؟

المسیح الدجّال، چهرۀ سرشناسی در معاد شناسی اسلامی است. مسیح لقب عربی منتصب به عیسی است. دجّال به معنی «بزرگترین دروغ» یا «بزرگترین فریب» می باشد. در زبان عربی به ضدمسیح، المسیح الدجّال گفته می شود. واژۀ دجّال در عربی برابر با واژۀ ضد مسیح در معادشناسی مسیحی است. بر اساس عقاید اسلامی دربارۀ آخر زمان، دجّال کسی است که با معجزات و نشانه های خود همۀ مردم دنیا به غیر از مسلمانان را فریب می دهد. او سرانجام پس از بازگشت دوبارۀ عیسای واقعی به زمین، کشته می شود.

در اسلام، بر اساس قرآن و حدیث توضیح کاملی دربارۀ المسیح الدجال داده شده است. او به شکل شخصی است که چشم سمت راستش کور است و روی پیشانی اش کلمۀ کافر نوشته شده است. گفته می شود که ظهور او بعد از خشونت و فساد جهانی رخ می دهد. قبل از این که ظهور کند، بلایای طبیعی رخ داده و شیطان به طور علنی پرستش می شود. این نجات دهندۀ دروغین، مردم را با قدرت های معجزه آسای خود فریب می دهد، او تمام جهان را به غیر از شهرهای مقدّس مکّه و مدینه تسخیر می کند.

اکثر مسلمانان به ظهور یک چهرۀ آخر زمانی دیگر به نام مَهدی (به معنای هدایت شده) ایمان دارند. مَهدی یک مسلمان کامل و رهبر مسلمانان جهان خواهد بود. مَهدی با همراهی عیسی، المسیح الدجال را شکست خواهند داد. عیسی، دجال را با نیزه خواهد کشت و جهان را زیر پرچم اسلام واقعی متحد خواهد ساخت. مسلمانان سنّی بر سر این که آیا عیسی و مَهدی دو فرد جداگانه هستند عقاید متفاوتی دارند. مسلمانان شیعه مَهدی را امام دوازدهم می دانند که قرن هاست از دیده ها پنهان است. فرقۀ احمدیه معتقد است غلام احمد یعنی مؤسس این فرقه، همان مَهدی بوده است.

شباهت های المسیح الدجال و ضد مسیح تعجب آور نیستند. اسلام در دوران آغازین خود مورد این انتقاد قرار می گرفت که باورهای مسیحی را دزدیده و آن را به شکل اشتباهی ارائه می دهد. محمد در اکثر موارد مدعی بود که کتاب مقدس از پیام او حمایت می کند. او می گفت اگر مردم پیام او را بخوانند و با یهودیان و مسیحیان مشورت کنند به صحّت ادعای او پی می برند (سورۀ المائده آیه های 42-48، 65-68؛ الانعام آیه های 114-115؛ یونس آیه 64؛ الحجر آیه 9؛ الکف آیه 27). علمای علم الهی در آن زمان همواره خاطر نشان می کردند که شناخت محمد از یهودیت و مسیحیت در بارۀ مواردی از قبیل تثلیث، عیسی، تاریخ، و عهد قدیم، با آنچه این ادیان تعلیم می دادند و موعظه می کردند مغایرت داشت.

تعالیم اسلام دربارۀ آخر زمان به شدت تحت تأثیر معادشناسی مسیحی قرار گرفته است. مواردی مانند ضدمسیح، دوران عذاب سخت و پادشاهی هزار سالۀ مسیح، بخشی از دیدگاه های فرقه های اسلامی دربارۀ آخر زمان است. المسیح الدجال دروغین یکی از نمونه های بارز این وام گیری قرآن از کتاب مقدس مسیحیان است.

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO