آیا ما فقط باید به مسیحیان محبت کنیم یا باید به غیر ایمانداران هم محبت کنیم؟
خدا جهان را محبت نمود ….. آیه معروف یوحنا 3: 16 همه جهان را شامل می شود واز طرفی از نظر پولس محبت برترین عطایا می باشد: اما سه چیز می ماند که برترین آنها محبت است. محبت مسیحی بطرف همه انسانها است. مسیح هیچ گاه انسانها را صرفاً برای ایمان آوردن شفا نمی داد. محبت ذات خدا است، اما باید توجه داشت که محبت برای مسیحیان یک انتخاب نیست بلکه یک حکم یا دستور می باشد.
در عهدجدید، رایج ترین واژه برای بیان انواع محبت (محبت خدا به انسان، انسان به خدا و انسان به انسان) در اصل زبان یونانی “آگاپه” است. شایان ذکر است که این واژه به ندرت در ادبیات کلاسیک یونان به کار میرفته و درمعدود دفعاتی که به چشم میخورد، خبر از خالصترین محبت دلدار بهسوی دلدادۀ بینظیر خود میکند. درواقع کاربرد این واژه در عهدجدید بهخاطر ترجمۀ “هفتاد” است که در آن واژۀ محبت در زبان عبری را در غالب موارد، آگاپه ترجمه کرده است. از اینرو، برای درک صحیح محتوای معنای محبت در عهدجدید باید به مفاهیم عهدعتیقی آن پرداخت زیرا که این واژه غرق در مفاهیم و معانی عهدعتیق آن است. واژۀ دیگر محبت در عهدجدید “فیلئو” است که بیشتر بهمعنای علاقه و یا انجام کاری رضایت بخش است (یوحنا ۱۱: ۳ و۳۶؛ مکاشفه ۳: ۱۹؛ متی ۶: ۵). اما نمونههای بسیاری در عهدجدید به چشم میخورد که در آن دو واژه آگاپه و فیلئو بهشکل مترادف بهکار رفته اند. برای نمونه در انجیل یوحنا ۲۱: ۱۵-۱۷ بازی با دو واژۀ فوق به خوبی به چشم می خورد.
در اناجیل هم نظر واژههای آگاپه و فیلئو به کرات به کار نمیرود. در واقع محبت خدا در عمل، با نمایش رحمت او به گناهکاران (لوقا ۱۵: ۱۱ به بعد ؛ ۱۸: ۱۰ به بعد) و همچنین شفقت او به مریضان و محتاجان (مرقس ۱: ۴۱؛ لوقا ۷: ۱۳) به تصویر کشیده می شود. عیسی، خود بر اعتقاد بنیادین یهود مبنی بر باور عشق خدا و نمایاندن آن در عمل صحه گذارْد (مرقس ۱۲: ۲۸ به بعد). اما برای عیسی واژهای که بهتر رابطۀ انسان و خدا را توضیح میداد، “ایمان” بود. ایمانی که نمایانگر توکلی فروتنانه به خداست (متی ۹: ۲۲ ؛ مرقس ۴: ۴۰).
لازم به یادآوری است که محبت خدا در عهدعتیق معطوف به قوم اسرائیل بود، اما در عهدجدید محبت خدا بُعد وسیع تری به خود می گیرد و اسرائیل جدید یعنی کلیسا را در بر می گیرد (غلاطیان ۷:۱۶؛ افسسیان ۵:۲۵). درواقع کل جهان موضوع محبت و عشق خداست (یوحنا ۳: ۱۶؛ ۶: ۵۱). از سوی دیگر محبتی که در عهدجدید بهتصویر کشیده میشود “دشمنان” را نیز شامل می شود (متی ۵: ۴۴؛ لوقا ۶: ۲۷). محبت به دشمنان، فراتر از عواطف منفی خود، دست بهعمل می زند و خیر و نیکی دشمن خود را طالب است.
عیسی از پیروان خود میخواهد که با اسلحۀ محبت به مرزهای نفرت و تاریکی حمله کنند تا بدین سان محبت خدای پدری به تصویر کشیده شود که رحمت خود را بر بدان و نیکان یکسان میتاباند (متی ۵: ۴۳-۴۸).
پاسخ از استاد علی خیراندیش
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |