عیسی مسیح

آیا عیسی ادعا کرد خدای ابرهیم و موسی است؟

5/5 - (1 امتیاز)

عیسی بطور مداوم چنان به خود اشاره می کرد که شنوندگانش را در بهت و حیرت نگاه می داشت. عیسی این سخنان را بسیار جسورانه بیان می کرد: “پیش از آنکه ابراهیم باشد من هستم.” او به مارتا و اطرافیانش فرمود: “من قیامت و حیات هستم. هر که به من ایمان آورد، اگر مرده باشد، زنده گردد.” و نیز بیاناتی مانند: ” من نور جهان هستم.”، “من تنها راه به سوی خدا هستم”  یا: “من حقیقت هستم.” این ادعاها و بسیاری دیگر مانند آنها با کلمات مقدس خدا عجین بود که فرمود: “من هستم” که به یونانی اینگونه تلفظ می شد: (ego eimi). منظور عیسی از بیان چنین جملاتی چه می توانست باشد؟ راستی اهمیت عبارت “من هستم” چه می توانست باشد؟

بار دیگر باید به متن بازگردیم. در کتب مقدس عبری هنگامی که موسی در بوته سوزان نام خدا را از او پرسید، او چنین پاسخ داد:”من هستم”. او به موسی این را نشان می داد که او یگانه خدایی است که خارج از زمان است و همیشه وجود داشته است. مسئله باورنکردنی این است که عیسی از این کلمات مقدس برای توصیف خود استفاده می کرد. حال این سؤال پیش می آید که: چرا؟

از زمان موسی به بعد هیچ یهودی هرگز جمله “من هستم ” را برای خود یا شخصی دیگر بیان نمی کرد. نتیجه این بود که ادعای عیسی مبنی بر “من هستم”، رهبران یهود را به خشم می آورد. برای نمونه یک بار این رهبران به عیسی شرح دادند که چرا قصد کشتن او را داشتند: زیرا تو انسان هستی و خود را خدا می خوانی.”

استفاده عیسی از نام خدا رهبران مذهبی را بسیار خشمگین می ساخت. نکته این است که این علمای عهد عتیق به خوبی می فهمیدند که او چه می گفت. او ادعا می کرد که خدا است یعنی خالق هستی! تنها این ادعا می توانست اتهام کفر را با خود به یدک بکشد. در متن کلام خدا کاملاً مشهود است که عیسی به وضوح و روشنی ادعا می کرد خداست و نه تنها در کلمات خود او بلکه با مشاهده واکنش علما و مردم نیز این مسئله به وضوح قابل رؤیت است.

سی اس لوئیس اساساً عیسی را افسانه ای بیش نمی دانست اما این نابغه ادبیات که با افسانه ها به خوبی مأنوس بود، به چنین نتیجه ای رسید که عیسی غیر از شخصیتی واقعی شخص دیگری نمی تواند باشد. علاوه بر همه اینها هنگامی که لوئیس شواهد مربوط به عیسی را با دقت مورد بررسی قرار داد، کاملاً متقاعد شد که نه تنها عیسی واقعی بود بلکه هیچکس مانند او زندگی نکرده است.

لوئیس می نویسد: ” اینجا است که ضربه واقعی فرود می آید. در میان یهودیان ناگهان مردی ظهور می کند که همه جا می رود و به نوعی سخن می گفت که انگار خدا باشد. او مدعی بخشیدن گناهان است و می گوید همیشه وجود داشته و نیز در پایان زمان برای داوری جهان باز خواهد گشت!”

به نظر لوئیس ادعاهای عیسی به حدّی مفرط و عمیق بود که نمی توانست توسط یک معلم ساده و یا یک رهبر مذهبی مطرح شده باشد.

برگرفته از: www.y-jesus.com

ترجمه: مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO