کتاب مقدسمقاله های استاد علی خیراندیش

آيا يوسفوس دليل مرگ يحيی تعميده دهنده را بر خلاف اناجیل، ترس هيروديس از شورش مردم ذكر كرده است؟

1/5 - (1 امتیاز)

آيا يوسفوس دليل مرگ يحيی تعميده دهنده را بر خلاف اناجیل، ترس هيروديس از شورش مردم ذكر كرده است؟

قبل از پاسخ به اين سؤال بايد كمی يوسفوس را شناخت. يوسفوس در حدود سال های بین 37 الی 100 ميلادی می زيست. او يك يهودی فريسی متعلق به نظام كاهنان بود و در ضمن مورخ برجسته ای نيز بود. او تحت حاكميت روم كار می كرد و مراقب بود كه رومی ها را نرنجاند. او علاوه بر زندگی نامۀ خودش، دو اثر بزرگ نیز نگاشت. يكی جنگ يهوديان نام دارد (در تاریخ 77-78 ميلادی). و ديگری دوران باستان يهوديان (حدود 94 ميلادی). او كتاب كوچكی نيز به نام “عليه اپيون” نگاشت. او مطالب كلی و پراكنده ای هم دارد كه راجع به عهد جديد يا عهد عتيق می باشد. او حتی در مورد كانُن هم شهادت داد كه درمورد كانُن عهد عتيق شهادت او همانند نظر کلیساهای پروتستان می باشد.

اما در مورد يوحنای تعميد دهنده هم شهادت دارد و شهادت يوحنای تعمیددهنده را كه منادی عيسای مسيح بود تصديق كرده است و او چنين نوشته است:

“برخی از يهوديان، نابودی سپاه هيروديس را از جانب خدا و مجازات بر حق او می دانستند به خاطر آن چه كه او با يوحنا كرده بود كه او را تعميده دهنده نيز می ناميدند. هيروديس اورا به قتل رسانده بود اما او مردی نيك بود و يهوديان را به فضيلت حكم می كرد كه با يكديگر عدل وانصاف را به جا آورند وهم نسبت به خدا دين دار باشند و به همين جهت ايشان را به توبه فرا می خواند.”

تفاوت ميان روايت انجيل ها در مورد يحيی و روايت يوسفوس در مورد ماهيت رویداد نيست بلكه در برداشت خبر می باشد كه هركسی می تواند برداشت خود را داشته باشد. نكتۀ مهم اين است كه خطوط اصلی روايت يوسفوس تأئيد كنندۀ روايت اناجيل می باشد.

تفاوت ميان روايت انجيل ها در مورد يحيی و روايت يوسفوس در اين است كه به گفتۀ يوسفوس، تعميد يوحنا به منظور توبه نبود (مرقس 1: 4)، در حالی که كتاب مقدس می گويد چنين بود. همچنين يوسفوس اظهار داشته كه قتل يوحنا به علل سياسی بود نه افشای ازدواج نامشروع. همان گونه که مشاهده می کنید، اين برداشت شخصی است؛ نه خبری و در ماهيت خبر هيچ اثری ندارد!

پاسخ از: استاد علی خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO