کتاب مقدس

چرا چهار انجیل وجود دارد و نویسندگان این اناجیل چه کسانی بودند؟

رای بدهید

چرا چهار انجیل وجود دارد و نویسندگان این اناجیل چه کسانی بودند؟

چهار انجیل (اناجیل اربعه)

چهار انجیل موجود، هر کدام به تنهایی مهم ترین بخش کتاب مقدس را تشکیل می دهند. هر انجیل به تنهایی مهم تر از همۀ بخش های باقیماندۀ کتاب مقدس به شمار می رود. حتی مهم تر از همۀ کتاب های موجود در جهان. چرا که شاید بتوان بدون بعضی از معلومات در این دنیا زندگی نمود ولی حقیقتاً بدون شناخت مسیح، هیچ یک از ما قادر به ادامۀ حیات نخواهیم بود.

کتب کتاب مقدس را در کل می توان به دو بخش تقسیم نمود. کتب قبل از مسیح که در مورد او پیشگویی می کنند و کتب بعد از مسیح که دربارۀ او که قهرمان اناجیل است، توضیح می دهند.

چرا چهار انجیل؟

در آن زمان بیش از چهار نفر به نوشتن در مورد مسیح مبادرت ورزیدند (لوقا 1: 1). آن زمان، دورۀ سزار، سیسرو، سالوست، ویرژیل، هوراس، سِنِکا، لیوی، تاسیتوس، پلوتارک و پلینی بود و عصر جنبش ادبیات به شمار می رفت. شرح حال عیسی در طول یک قرن در بخش های مختلف دنیای شناخته شدۀ آن روز منتشر شده بود و پیروان سر سپردۀ متعددی را به خود جلب نموده بود. مسلماً این چنین جوی ایجاب می نمود که افراد زیادی دربارۀ عیسی بنویسند.

ما ایمان داریم که خدا خودش در تدارک و آماده سازی این چهار انجیل که محتوی آن ها زندگی و اعمال عیسای مسیح است، نقش به سزایی داشته است. در عهد عتیق گاهی یک جریان خاص را از زبان دو نفر می شنویم ولی فقط در بخش اناجیل است که می بینیم چهار کتاب از کتب مقدس به زندگی یک شخص به خصوص که عیسای ناصری باشد، اختصاص داده شده است. و این به معنی اهمیت زیادی است که این شخص دارا است.
نویسندگان اناجیل

متی یک باجگیر بود. لوقا، پزشک و یوحنا ماهیگیر بود. در هیج جا صحبت از حرفۀ مرقس نیست. متی و یوحنا همراهان عیسی بودند. مرقس از همراهان پطرس بود و انجیل او شامل مطالبی است که او بارها از زبان پطرس شنیده بود. لوقا از همراهان پولس بود و انجیل او نیز شامل آن مواردی است که پولس به طور متنوع در موعظه هایش در طول سفرهای مختلف در امپراتوری روم اشاره نموده و یا خود شاهد آن بوده است. همۀ این نویسندگان داستان مشترکی را تعریف می کنند. هر یک از آنان سفرهای کوتاه و طولانی داشته اند. آن ها اغلب با هم به مسافرت می رفتند. مرقس معمولاً هم با پولس و هم با پطرس همراه می شد. لوقا و مرقس در سال های 61 تا 63 میلادی با هم دیگر در روم زندگی می کردند (کولسیان 4: 10 و 14).

احتمالاً هر یک از آنان نسخه های زیادی به صورت مختصر یا مفصل از این اناجیل خطاب به کلیساها یا اشخاص مختلف نوشته اند. رسولان و همراهان، کلیساهای مختلفی را بنیان گذاری کرده بودند و اغلب از آن ها ملاقات به عمل می آوردند و احتمالاً در حین این ملاقات ها آن چه را که دربارۀ عیسی دیده و شنیده بودند و به حالت نوشته، در اختیار آنان قرار می دادند.

اغلب این نوشتجات، به غیر از چهار انجیلی که امروز ما در اختیار داریم، در اثر جو پر از جفا و شکنجه ای که توسط امپراتوری روم حاکم بود، از بین رفته اند. ولی خدا این چهار انجیل را با محافظت و مراقبت خاص الهی حفظ نمود تا پیغام او به صورتی کامل و کافی به نسل های آینده منتقل شود (مرقس باب 1، لوقا باب 1، یوحنا باب 1).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO