کتاب مقدس

نیقودیموس در انجیل یوحنا فصل سوم

رای بدهید

نیقودیموس در انجیل یوحنا فصل سوم

          تمیز کردن معبد و سپس معجزات بعدی، تأثیر عمیقی بر مردم شهر نهاده بود. نیقودیموس، یک فریسی و عضو سنهدرین، دارای قدرت و نفوذ بسیارمحتاطانه و جویای ملاقات عیسی است. او هر چند که  بسیار علاقمند است، ولی آن چنان که عیسی نشان می دهد، او در پی ارضای خودش است. ما نمی دانیم او تا چه حد ایمان آورد. دو سال بعد او در شورا، جانب عیسی را گرفت (یوحنا 7: 50–52)، سپس او به همراه یوسف، عضو دیگر شورا، بدن عیسی را دفن کردند (یوحنا 19: 39). نیقودیموس در روزهای اولیه که ایمانش در حال شکل گیری بود، شاگرد پنهانی عیسی بود، ولی بعدها او آشکارا میل خود را برای شریک شدن در شرم صلیب نشان داد. یکی از وقایع برجستۀ کتاب مقدس زمانی است که اگر چه آن دوازده شاگرد پا به فرار گذاشتند، ولی نیقودیموس در ساعاتی که عیسی مورد تحقیر و خواری قرار گرفته بود، ظاهر شد و سرانجام با بجا آوردن خدمتی بسیار حساس، زندگی خود را به مخاطره انداخت. به طور یقین چون او یکی از اعضای سنهدرین (گروه دشمنان عیسی) بود، این خدمت علنی به عیسی، پس از یک دوران پنهان سازی علاقه اش به عیسی، می بایست بسیار گران برای او تمام شده باشد.

«تولد تازه» که عیسی در موردش صحبت می کند، صرفاً یک استعاره یا تشبیه نبوده، بلکه حقیقتی عملی است که روح القدس آن را در قلب انسان به عمل می آورد (رومیان 8: 1 – 11 را ملاحظه کنید). بدون شک نیقودیموس نیز در مورد ملکوت مسیح، مثل سایرین می اندیشید. تصور کلی بر این بود که ملکوت مسیح حکومت سیاسی است که مسیح از طریق آن، قوم خود را از سلطۀ روم آزاد خواهد ساخت. بر خلاف آن چه در ذهن نیقودیموس است، عیسی سعی دارد او را با طبیعت روحانی شخصی خودش آشنا سازد، هر چند او نمی داند عیسی در مورد چه سخن می گوید و بنابراین نمی توانست درک کند که چگونه ممکن است یک شخص نیک، یک فریسی خالص و یکی از حاکمان قوم مسیح در ملکوت مسیح با آغوشی باز پذیرفته نشود. او نمی توانست این را بفهمد. او می بایست کل وجود و نقطه نظراتش را بازسازی کند.

«بلند کرده شود» (آیۀ 14). این هشدار مسیح در شروع خدمتش است. صلیب تخت مسیحایی خواهد بود. این مطلب اشاره ای است به آن مار برنجی که گَزیده شدگان به آن نگریستند و زنده ماندند (اعداد 21: 9). بدین ترتیب «تولد تازه» و داشتن حیات جاودان از طریق مرگ پرهیزگارانۀ عیسی، حاصل می شود. درست برای همین منظور بود که خدا پسر یگانه و حبیب خود را فرستاد (یوحنا3: 16).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO