زندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسا

مفهوم دونامیس (قدرت به زبان یونانی) چیست و عیسی چه نوع قدرتی را به پیروانش می بخشد؟

5/5 - (4 امتیاز)

مفهوم دونامیس (قدرت به زبان یونانی) چیست و عیسی چه نوع قدرتی را به پیروانش می بخشد؟

ما در فرهنگی زندگی می کنیم که افکار بیشتر مردم با “قدرت” تسخیر شده است. ما از این طرز تفکر که انسان توانایی و اقتدار انجام کارهای بیش از حد امکان را چه در عرصۀ سیاسی و چه در فیلم‌های اَبَرقهرمانان دارد، استقبال می کنیم. این میل ذاتی به تصاحب قدرت شباهت، زیادی به شمشیر دولبه دارد. وقتی خارج از نقشه و طرح الهی به دنبال کسب آن هستیم، می تواند به نیرویی ویران گر مبدّل شود. اما وقتی قدرت خدا یعنی دونامیس در ما ساکن است، می توانیم ظروفی باشیم که چنان توسط او استفاده شویم که هیچ کس نتواند ما را از نیکوکاری باز دارد.

منظور از دونامیس (قدرت به زبان یونانی) در کتاب مقدس چیست؟

چهار عبارت یونانی مختلف در کتاب مقدس برای بیان کلمۀ انگلیسی قدرت (اقتدار) استفاده شده است. از میان این واژه ها دونامیس بیشتر از همه به کار رفته. به کلمۀ دونامیس، 117 بار در عهد جدید اشاره شده است و معنای متفاوتی با سه کلمۀ دیگر “قدرت” دارد. دونامیس جلوه ای از قدرت است که نیرویی ذاتی است. این قدرت از یک شخص جاری می شود تا به دیگران توانایی انجام کارهای مافوق طبیعی، مانند معجزات یا اعمال اخلاقی متعال، ببخشد.

در مرقس فصل پنجم، کتاب مقدس به ما دید خاصی از قدرت الهی می دهد که توسط عیسی عمل می کرد. در این فصل مشاهده می کنیم که خداوند مردی دیو زده را با استفاده از دونامیس از بار سنگینش رهایی می بخشد (مرقس 5: 6-8)، و کودک مرده ای را با همان قدرت زنده می‌ سازد (مرقس 42 :5-40).

بین وقوع این دو معجزه، شاهد نمایش حیرت انگیز دیگری از دونامیس هستیم، وقتی زنی عیسی را لمس می کند. در آن روز جمعیت زیادی، عیسی و شاگردانش را احاطه کرده بودند. این جمعیت از راه دور آمده بودند تا مردی را ببینند که معجزات از او صادر می شود و تعالیمی می داد که تا به حال هیچکس نداده بود. آن ها به شدت مشتاق نزدیک شدن به این مرد بودند که دلهایشان را با حقیقت تصرف کرده بود.

در میان این ازدحام، زنی بود که به مدت دوازده سال از بیماری خونریزی، دائماً رنج می برد. اگر چه تمام پس انداز زندگی‌اش را صرف تلاش و جستجو برای درمان این بیماری کرده بود، اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده بود بلکه وضعیت او روز به روز بدتر شده بود.

وقتی شنید که عیسی به شهرش می آید، در جستجوی راهی برای ملاقات او بود. قلب او به داستان هایی که شنیده بود، باور داشت و اطمینان کامل داشت که عیسی پاسخ همۀ مشکلات او است. او به هر ترتیبی که شده بود راه خود را به طرف نجات دهنده پیدا کرد، اما وجود جمعیت انبوه که او را احاطه کرده بود، روبرو شدن او را با عیسی، غیرممکن می ساخت.

برای او این امر هیچ اهمیتی نداشت. این زن شدیداً نیازمند بود. او با تمام وجود خود ایمان داشت که این مرد قدرت کافی برای بهبود او در اختیار دارد، حتی اگر فقط بتواند لباس او را لمس کند. پس او در این جماعت به تقلا پرداخت و دستش را دراز کرد تا ردای عیسی را بگیرد. بلافاصله پس از لمس ردای عیسی، خونریزی آن زن قطع شد و او از آن بلا رهایی یافت.

عیسی فوراً متوجه شد که قدرت [دونامیس به زبان یونانی] از او صادر شده است. او در میان جمعیت برگشت و پرسید: “چه کسی به ردای من دست زد؟” (مرقس 30:5).

شاگردان که از این سؤال عیسی در عجب بودند به گونه ای پاسخ دادند که گویی شخصی ناآگاه چنین سؤالی می پرسد. عیسی غرق در انبوه جمعیت بود. افراد بیشماری با خداوند تماس فیزیکی داشتند. اما شاگردان متوجه نبودند که کسی هست که با ایمان عیسی را لمس کرده. ایمان این زن، دونامیس را در عیسی فعال کرد و اجازه داد که از او به شکل شفایی معجزه آسا جاری شده، به سوی این زن سرازیر شود.

اما دونامیس محدود به قدرت شفا نیست. در اعمال رسولان 1: 8، عیسی به شاگردان خود دونامیس می بخشد تا آنها برای بشارت انجیل مجهز شوند:

“اما چون روح القدس بر شما می آید، قدرت (دونامیس) خواهید یافت و شاهدان من خواهید بود، در اورشلیم و تمامی یهودیه و سامره و تا اقصای جهان.”

کتاب مقدس به ما چنین می فرماید که وقتی روح القدس شروع به زندگی در ما م ی کند همان دونامیس در درون هر ایمانداری ساکن می شود که شاگردان را برای انتشار خبر خوش انجیل مجهز ساخت و مسیح را از مردگان برخیزانید (افسسیان 18:1-20، دوم قرنتیان 10:7-12، افسسیان 20:3-21).

چگونه امکان دارد که این قدرت باورنکردنی در درون هر مسیحی که تولد دوباره یافته، زنده و فعال باشد؟

به نظر می رسد که این قدرت خارق العاده ذاتاً، گنج عظیمی است که نمی‌توان آن را در بدن ضعیف انسان‌هایی مثل ما گنجانید.  اما خدا انتخاب کرد که «کوزه‌های گِلی» ما را با دونامیس خود پر سازد تا نشان دهد که چنین قدرتی که از هر چیز فراتر است، از خدا صادر می شود و نه از ما انسان ها (دوم قرنتیان 4:2-7، لوقا 49:24).

در ضعف ما، دونامیس او به کمال می رسد. گاهی اوقات خدا اجازه می دهد که شرایط سخت زندگی ما، شکوه و عظمت او را آشکار سازد. به گفتۀ کیا استفانز: «این امری تصادفی نیست بلکه از روی تدبیرطراحی شده است.» و چنین ادامه می دهد: «وقتی خدا قدرت خود را در ضعف ما ظاهر می سازد، جلال و جبروت خود را در برابر آنانی که ممکن است هنوز با او رابطه نداشته باشند، مورد ستایش قرار می دهد. این نیز امکان دارد که خدا از موقعیت‌های دشوار و غیرممکن زندگی ما استفاده کند تا قدرت خود را به کسانی که از دور شاهد ظهور نتایج هستند، مکشوف سازد. اگراحساس می کنید که در عمق ضعف و ناتوانی هستید، دل قوی دارید، به خدا اعتماد کنید و یقین بدانید که در همین شرایط است که قدرت خدا به بهترین نحوی عمل می کند.»

به چه نوع قدرت دیگری در کتاب مقدس اشاره شده است؟

Exousia (اگزوسیا) دومین عبارت رایج است که برای توصیف قدرت در کتاب مقدس به کار رفته. این کلمه که 103 بار در عهد جدید آمده، نشان دهنده قدرتی است که از اختیارات تفویض شده ناشی می شود.

کولسیان 16:1 به ما می گوید که تمام اقتدار (exousia) در آسمان و آنچه بر زمین و در میان این دو است، تنها به خدا تعلق دارد. تنها اوست که این  حق را دارد که اقتدار عالی خود را به هر کس که بخواهد واگذار کند. کتاب مقدس نمونه هایی از آن را به ما ارائه می دهد.

خدا اقتدار خود را به عیسی داده:  “سپس عیسی نزد آنها آمد و گفت: “تمام اختیارات (اگزوسیا به زبان یونانی) در آسمان و زمین به من داده شده است.” (متی 18:28)

عیسی اقتداری که خدا به او واگذار کرد، در اختیار دوازده شاگرد خود قرار داد: “آنگاه عیسی دوازده شاگردش را نزد خود فرا خواند و آنان را اقتدار (اگزوسیا به یونانی) بخشید تا ارواح پلید را بیرون کنند و هر درد و بیماری را شفا دهند.” (متی 1:10).

عیسی اقتداری که از خدا دارد به 72 شاگرد دیگر خود نیز می سپارد:” اینک شما را اقتدار (اگزوسیا به یونانی) می‌بخشم که ماران و عقربها و تمامی قدرت دشمن را پایمال کنید، و هیچ چیز به شما آسیب نخواهد رسانید.” (لوقا 19:10)

واژۀ Ischus (ایسخوس) 9 بار د ر عهد جدید ذکر شده است. این کلمه بیان گر قدرتی است که پشت قدرت فیزیکی یا بردباری و شکیبایی درونی قرار دارد: “خداوندْ خدای خود را با تمامی دل و با تمامی جان و با تمامی فکر و با تمامی قوّت (ایسخوس به یونانی) خود محبت کن.” (مرقس 30:12)

«کسی که وعظ می‌کند طوری سخن بگوید که گویی از طرف خدا پیامی دارد و آن که خدمت می‌کند با قدرتی (ایسخوس به یونانی) که خدا به او عطا می‌فرماید خدمت کند تا از این راه خدا در همه چیز به وسیلهً عیسی مسیح جلال یابد‌. آری، جلال و قدرت تا به ابد از آن او باد، آمین‌.» (اول پطرس 11:4)

Kratos (کراتوس) نمایان گر قدرتی است که به همراه حاکمیت و تسلط است. این کلمه 11 بار در کتاب مقدس به کار رفته است. کلمۀ “کراتوس” برای توصیف قدرت  پیروزمندانۀ عیسی بر صلیب استفاده می شود. هنگامی که خداوند ما بر مرگ، جهنم و قبر غلبه یافت، بر شیطان و همۀ حیله های قلمروش پیروز شد.

“از آنجا که فرزندان از جسم و خون برخوردارند، او نیز در اینها (انسانیت آنها) سهیم شد تا با مرگ  خود، صاحب قدرت (کراتوس به یونانی) مرگ یعنی ابلیس را به زیر کِشد.” (عبرانیان 14:2)

“سپس شنیدم هر مخلوقی که در آسمان و بر زمین و زیر زمین و در دریاست، با هرآنچه در آنهاست، چنین می‌سرودند که: «ستایش و حرمت، و جلال و قدرت (کراتوس)، تا ابد از آنِ تخت‌نشین و بره باد.»”(مکاشفه 13:5)

چرا شناخت دونامیس تا این حد برای مسیحیان حائز اهمیت است؟

قدرتی که ایمانداران از طریق مسیح دارند هدیه، میراث و مسئولیتی برای آنها است. “دونامیس (قدرت الهی) او هر آنچه را که برای حیات و دینداری نیاز داریم بر ما ارزانی داشته است. این از طریق شناخت او میسر شده که ما را به واسطۀ جلال و نیکویی خویش فرا خوانده است.” (دوم پطرس 1: 3)

درک گسترۀ قدرت خدا، با شناخت بهتر او میسر می شود. پولس بر این حقیقت در دعای پرشور خود برای مسیحیان تأکید می ورزد. او دعا می‌کند که چشمان و دل های ایماندارانِ جدید روشن شود تا بتوانند امیدی را که به آن فراخوانده شده‌اند، بشناسند، و بتوانند قدرتی را که از طریق دونامیس مسیح در اختیار داشتند، درک کنند.

او دعا می کند که خدا چشمان آنها را به این واقعیت بگشاید که “کراتوس” خدا از طریق “ایسخوس” عیسی نمایان شد – که منجر به دونامیسی شد که مسیح را از مردگان برخیزانید و او را در دست راست پدر نشاند، بسیار بالاتر از هر حاکم، اقتدار، فرمانروایی، و قدرت در قلمرو روحانی. (افسسیان 1: 17-23)

وقتی مسیح را به عنوان خداوند و نجات دهندۀ خود می پذیریم؛ قدرت، اقتدار، توانایی و مقام او میراث ما می شود. روح القدس بیعانه ای است که به ما داده شده تا تعلق خود به مسیح و ملکوت او را ثابت کنیم. و دونامیسِ او به ما این توانایی را می بخشد تا مطابق دعوتی که خدا از ما کرده، برای جلال و فخر او زندگی کنیم. از طریق ما که به ظروفی تسلیم شده به اراده خدا هستیم، دونامیس او، طبیعت خدا را برای بشریت و نیز انجیل عیسی مسیح را به جهانی گمشده و رو به نابودی، آشکار می سازد.

«زیرا پادشاهی و قدرت (دونامیس) و جلال، تا ابد از آنِ توست. آمین.» (متی 13:6)

 

نویسنده: آنت ماری گریفین- 19 اکتبر 2021

آشنایی با نویسنده: آنت ماری گریفین نویسنده و سخنران، برندۀ جایزه ای برای 20 سال مدیریت و کارگردانی برنامه های کودکان و نوجوانان بوده است. نخستین پیش نمایی کتاب او برای کودکان تحت عنوان “خانواده چیست؟” توسط انتشارات فامیلیوس Familius Publishing در سال 2020 منتشر شد.

آنت همچنین برنامه ای آموزشی را برای رشد و توسعۀ شخصیت کودکان دبستانی نوشته است و سمینارهای تربیتی والدین را برای کمک به جامعه ترتیب داده است. او علاقۀ زیادی برای کمک به افراد بی پناه برای یافتن خانه دارد. او و شوهرش دارای پنج فرزند هستند که سه نفر از آنها به بلوغ رسیده اند و مستقل شده اند و دو نوجوان دیگر که فرزندخوانده شان هستند، هنوز در خانه با آنها زندگی می کنند و دو نوۀ دوست داشتنی نیز دارند که شادی و خندۀ بی قیاسی را برای کل خانواده به ارمغان آورده اند.

ترجمۀ: ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO