کتاب مقدس

قبایل قوم اسرائیل- 9- قبیله دان     The Tribe of Dan

رای بدهید

تعداد: در کتاب مقدس فقط یک پسر فقط یک پسر به اسم حوشیم به دان نسبت داده شده است (پیدایش 46: 23). اما عقیده بر آنست که کلمه حوشیم، اسم جمع است و نمی تواند به یک شخص بلکه احتمالاً به یک خانواده دلالت می کند. به هنگام خروج در سرشماری اول، تعداد مردان جنگجوی این قبیله 62700 نفر بود (اعداد 1: 39) و در دومین سرشماری 64400 نفر بودند که در مقام دوم قرار گرفتند.

موضع: در طول مهاجرت این قبیله همراه با قبایل اشیر و نفتالی در شمال خیمه قرار می گرفت، نشان این قبیله پرچمی به رنگ سفید و قرمز بود که بالای آن عکس یک عقاب (دشمن مارها)، قرار داشت. یعقوب دان را به یک مار تشبیه کرد و اخیعزر رئیس قبیله از حمل یک مار روی پرچمش بیزار بود، در نتیجه عقاب (هلاک کننده مار) را جانشین آن کرد.

اشخاص برجسته: یکی از بزرگان این قبیله اهولیآب پسر اخیسامک بود (خروج 31: 6). همچنین شمشون نیز از قبیله دان بود (داوران 13: 2).

موقعیت جغرافیایی: از آنجائی که دان کوچکترین قبیله بود، سهمش را آخر همه قبایل دریافت نمود. زمین دان مزایای طبیعی زیادی داشت، بسیار حاصل خیز بود و همچنین دارای نوار ساحلی بود که به نظر می رسد از آن برای مشاغل بازرگانی و ماهیگیری استفاده می کردند (داوران 5: 17). شهرهای یافا، لیدیا و عقرون در ناحیه دان قرار داشتند.

تسخیر لایش: زمانیکه اجتماع اموریان در جنوب قرار گرفته بود و به سوی کوهها نیز امتداد می یافت، قبیله دان متوجه منطقه شمال فلسطین شد و به وسیله نیرویی متشکل از 600 مرد جنگی شهر لایش را تسخیر کرده و آن را سوزاندند، سپس آنجا را بازسازی کرده و نام آن را به دان تغییر دادند (داوران 14: 29). این شهر نیز همراه با سایر شهرها توسط بنهدد ویران شد و این آخرین مطلبی است که ما در مورد این شهر در کتاب مقدس می بینیم (1پادشاهان 15: 20؛ 2تواریخ 16: 4). در حال حاضر نام آن شهر “تپه داور” (Tell el-kady) است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO