کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: یتر، یترون، یحصئیل و یحزیئیل

رای بدهید

یَتَر      داوران 8: 20           Jether

1) وی نخست زادۀ جدعون بود. هنگامی که سپاه اسرائیل به فرماندهی جدعون بر مدیانی ها غلبه یافت، جدعون یتر را خواست تا زبح و صلمونع، شاهان مدیانی را بکشد ولی از آنجایی که او جوان بود، ترسید آنها را بکشد؛ در نتیجه خود جدعون این عمل را انجام داد (داوران 8: 20). مطابق داوران 9: 18 او همراه با شصت و نه برادرش بدست ابیملک کشته می شود.

2) وی پدر عماسا، سردار بزرگ سپاه ابشالوم بود (1پادشاهان 2: 5، 32). «یتر» شکل دیگری از یترا است که در 2سموئیل 17: 25 نوشته شده است. او با ابیجایل، خواهر صرویه (مادر یوآب) ازدواج کرد و عماسا برایش متولد گردید.

3) وی از سبط یهودا، از نسل حصرون بود. نام پدر وی یاداع است (1تواریخ 2: 32).

4) وی پسر عزره بود (1تواریخ 4: 17).

5) وی پسر اشیر و پدر یفنه و از رؤسای مردان جنگی است (1تواریخ 7: 38). به نظر می رسد که او همان یتران باشد که در آیۀ 37 ذکر شده است.

یترون         خروج 3: 1               Jethro

به نظر می رسد که وی کاهن و یکی از بزرگان مدیانی باشد. موسی پس از اینکه از مصر خارج شد نزد او زندگی کرده و با دختر او به نام صفوره ازدواج کرد (خروج 3: 1؛ 4: 18). با نصیحت یترون، موسی داورانی برای رسیدگی به امور قوم تعیین کرد (خروج 18). در خروج 2: 18 نوشته شده که کاهن مدیان که دخترش به همسری موسی در آمد، رعوئیل بود و در خروج 3: 1 یترون نامیده شده است. احتمالاً یترون و رعوئیل اسامی مختلف پدر زن موسی بودند.

یَحصِئیل       پیدایش 46: 24            Jahazeel

اولین نام از اسامی پسران نفتالی که در پیدایش 46: 24 نوشته شده است. نسل وی در اعداد 26: 48 «یاحصئیل» ذکر شده است. نام وی در 1تواریخ 16: 6 «یحزیئیل» آمده است.

یحزیئیل              1تواریخ 12: 4             Jahziel

1) شخصی جنگجو و شجاع از قبیلۀ بنیامین. وی زمانی که داود در صقلغ بود، شاؤل را ترک کرده و پیش داود رفت (1تواریخ 12: 4).

2) یکی از کاهنان در ایام پادشاهی داود که زمانی که تابوت عهد را به اورشلیم آوردند، او و بنایا همیشه در جلوی تابوت عهد کرنا می نواختند (1تواریخ 16: 6).

3) وی سومین پسر حبرون، نوۀ قهات و از سبط لاوی بود (1تواریخ 23: 19؛ 24: 23).

4) وی پسر زکریا و لاوی ای از خاندان آساف بود. روح خدا بر وی قرار گرفت و تمامی یهودا و یهوشافاط را مخاطب قرار داد. در مورد پیروزی یهودا بر موآب و سایر دشمنان که یهودا را مورد حمله قرار داده بودند، نبوت کرد (2تواریخ 20: 14).

5) پسر یحزئیل که در میان پسران شکنیا بزرگتر بود و با عزرا همراه با سیصد مرد از بابل به اورشلیم بازگشت (عزرا 8: 5).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO