کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: تیموتاؤس و تئوفلس

رای بدهید

تیموتاؤس           اعمال 16: 1       Timotheus,Timothy

او شاگرد مورد علاقۀ پولس بود. پدر تیموتاؤس یونانی و مادرش یهودی بوده (2تیموتاؤس 1: 5) و خود او در لستره به دنیا آمد (اعمال 16: 1-2). در اولین سفر پولس به دربه و لستره، ایمان آورد (اعمال 14: 22-6). زمانی که پولس در دومین سفر بشارتی خود به منطقه بازگشت کرد، تیموتاؤس را با خود به جای مرقس به همراه برد. تیموتاؤس زیر نظر مادر و مادر بزرگش لوئیز آموزش دیده بود (اعمال 16: 2-1؛ 2تیموتاؤس 1: 5؛ 3: 14-15).

احتمالاً به علت یونانی بودن پدرش ختنه نشده بود ولی به احتمال دیگر پدرش در گذشته تأثیر چندانی بر او نگذاشته بود. هنگام دستگذاری، وی عطایی یافته بود که احتمالاً در خدمت بشارت به کار می برد (2تیموتاؤس 1: 6؛ 4: 5).

پولس قصد داشت او را به جایی ببرد که یهودیان زیادی در آنجا زندگی می کردند. به همین جهت قبل از به کارگیری تیموتاؤس وی را ختنه کرد. پولس، سیلوانس و تیموتاؤس به شمال غربی آسیای صغیر حرکت کرده و به ترواس رسیدند. لوقا در آنجا به آنان پیوست و به طرف دریای اژه و نیکاپولیس حرکت کردند. هیچ اشاره ای به او در اتفاقات فیلیپی و تسالونیکی نشده است. ولی آنچه مسلم است او در آنجا همراه پولس بود. در بیریه ماند تا کار پولس را در آنجا ادامه دهد (اعمال 17: 14-10).

تیموتاؤس بعداً پولس را در آتن همراهی کرد و از آنجا به تسالونیکی فرستاده شد. تیموتاؤس در قرنتس به پولس پیوست (1تسالونیکیان 3: 6-7). او احتمالاً در قرنتس و تسالونیکی موعظه کرده است (2قرنتیان 1: 19). در سفر سوم بشارتی پولس در افسس، همراه وی بود (اعمال 9: 22). در سفر  از قرنتس به افسس پولس را همراهی کرد و در سفر به سمت اورشلیم به قیصریه رفت (اعمال 18: 18-23). بعد از رسیدن پولس به افسس تیموتاؤس همراه با اولین رساله به کلیسای قرنتس به آنجا فرستاده شد (1قرنتیان 4: 17؛ 16: 10-11). بعد از آن به افسس بازگشت (1قرنتیان 16: 11) و سپس همراه با یوستوس به طرف مکادونیه فرستاده شد در مکادونیه همراه پولس بود تا نامۀ دوم قرنتیان نوشته شد (1: 1). به مکادونیه و ترواس رفت و منتطر وی در آنجا ماند (اعمال 20: 4-5). بعد از آزادی پولس از اولین اسارت، او را در افسس گذاشت (1تیموتاؤس 1: 3). طبق روایت، او اولین اسقف کلیسای افسس بوده است. بعد از اینکه یوحنا در آنجا ماند، احتمالاً تیموتاؤس نمی توانست اسقف آنجا باقی بماند. بعد از آخرین اسارتِ پولس در روم، پولس مشتاق دیدار با تیموتاؤس بود ولی کاملاً مشخص نیست که او با پولس ملاقات کرده باشد (2تیموتاؤس 4: 6-9). بسیاری معتقدند که تیموتاؤس شخصیت ترسویی داشت (1قرنتیان 16: 10-11). او احتمالاً به شهادت رسیده است.

تیوفِلُس                               لوقا 1: 3                                       Theophilus

نام شخصی که انجیل لوقا و اعمال رسولان به خاطر وی نوشته شد ( لوقا 1: 3، اعمال 1: 1). کلمۀ تئوفلس به معنی «دوست خدا» است. احتمال دارد که این دو کتاب به تمام مسیحیان نوشته شده باشد ولی از طرف دیگر، تیوفلس نامی شایع در بین یهودیان و یونانیان عهد جدید بوده است. امکان دارد او یکی از قدرتمندان رومی و یکی از آشنایان لوقا بوده است (لوقا 1: 4). کاملاً محرز نمی باشد که او مسیحی بوده است یا خیر.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO