کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: لدبار، لوز، لبیا، لیشه و لیکاؤنیه

رای بدهید

لُدَبار       2سموئیل 9: 4           Lodebar

مکانی در جلعاد. همان جایی است که ماکیر زندگی می کرد (2سموئیل 9: 4-5؛ 17: 27). مفیبوشت نیز پس از مرگ پدرش یوناتان در آنجا ساکن بود تا وقتی که داود او را به کاخ سلطنتی خودش برد. موقعیت جغرافیایی آن نامشخص است ولی احتمال می رود که همان ام الدبر (Umm ed- Dabar) حدود 8 مایلی جنوب دریای جلیل باشد. این شهر همچنین «دبیر» نیز نامیده می شود (به قسمت دبیر رجوع کنید).

لوز (درخت بادام)     پیدایش 28: 19          Luz

1) نام قدیمی شهر بیت ئیل. نام آن در پیدایش (48: 3) و یوشع (16: 2) آمده است، لطفاً به قسمت بیت ئیل رجوع کنید.

2) نام شهری در زمین حتیان، این شهر پس از اینکه شهر بیت ئیل کنعانیان توسط قوم اسرائیل مغلوب گردید، در سرزمین حتیان ساخته شد.

لِبیا      اعمال 2: 10      Libya

مردم این شهر قومی از نسل فوت و حام هستند که نام فوت در نسب نامه های موجود در کتب پیدایش (باب 10) و 1تواریخ (باب 1) ذکر گردیده است. ساکنین آن زیبارو و در ساحل شرقی آفریقا زندگی می کردند. این شهر از یک طرف با مصر همسایه است. یهودیان ساکن لبیا در روز پنتیکاست در اورشلیم حضور داشتند (اعمال 2: 10).

لیشه      اشعیا 10: 30          Laish

به شهر دان رجوع کنید.

 

لیکاؤنیه        اعمال 14: 6     Lycaonia

منطقه ای در جنوب آسیای صغیر که مرزهای متعددی دارد. در قرن اول میلادی قسمتی از ایالت رومی غلاطیه بود. در کتاب اعمال رسولان (14: 5-6) لستره و دربه به عنوان شهرهای لیکاؤنیه نامیده شده اند. زبان یونانی به طور گسترده ای در آسیای صغیر استفاده می شد ولی با این وجود مردم لیکاؤنیه از زبان خود استفاده می کردند (اعمال 14: 11). احتمال می رود این ناحیه به مقدار کمی تحت نفوذ یهودیت بوده باشد، البته پولس و برنابا در آنجا کنیسه ای پیدا نمی کنند. مردم لیکاؤنیه بدوی و جنگجو بودند. لیکاؤنیه از شمال به غلاطیه، از مشرق به کپدوکیه، از جنوب به قلیقیه و از مغرب به فریجیه و پیسیدیه محدود می شد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO