زندگی روزمره مسیحی

زیبایی تا چه حدّ دارای اهمیت است؟ 

4.3/5 - (3 امتیاز)

اول تیموتاؤس 2 : 9-10 ، اول پطرس 3 : 3-5 امثال سلیمان 31 : 30

مقدمه:

یکی از چیزهایی که در دوران ما و نیز در دورانهای گذشته خیلی مورد علاقه مردم بوده، موضوع زیبایی است . چقدر پول و امکانات برای زیبایی زنان و مردان مصرف می شود . در دنیای مصرف زده کنونی ما، زیبایی بهانه خوبی برای تجارت و کسب ثروت است و چقدر از این مسئله برای رواج فساد و هرزگی سوء استفاده می شود. از زیبایی برای ارتکاب گناهانی استفاده می شود که حتی ذکر آنها قبیح است. ولی آیا به راستی مسئله زیبایی اینقدر جنبه های منفی دارد؟ اگر چنین است پس چرا زیبایی نام دارد؟

آیا کتاب مقدس در این مورد حکیمانه سخن گفته است. راستی یک مسیحی چه موضعی در این مورد دارد ؟

مسیحیان زیادی در این رابطه قلم فرسایی کرده اند و کلیساهای متعددی به ضد زیبایی سخنان گفته اند . بعضی زیبایی را بت نامیده اند و بعضی آن را وسیله ای در دست شیطان نامیده اند .

کتاب مقدس در باره زیبایی چه نظری دارد؟

در پیدایش 12: 11 در باره مادر  ایمانداران یعنی ساره چنین می خوانیم که او زنی نیکو منظر بود . یعنی به گفته دیگر زنی زیبا بود .

در پیدایش 24: 16 می خوانیم که ربکا یا رفقه زن اسحاق نیز دختر بسیار زیبایی بود. او نه فقط زیبا بلکه بسیار زیبا بود! و همان گونه که می دانیم رفقه بازگو کننده کلیسا در عهد جدید است .

در پیدایش 29: 17 می خوانیم که راحیل نیز زنی خوش منظر و زیبا بود .

در مورد مردان خوش تیپ نیز در کتاب مقدس صحبت شده . داود نیکو چشم و خوش منظر بود (اول سموئیل 16: 12).

یوسف پسری زیبا بود و در مورد او در پیدایش 39: 6  می خوانیم . دانیال و نمونه های زیادی از مردان و زنان زیبا در کتاب مقدس یافت می شوند .

اگر زیبایی اهمیتی نداشت خدا به چنین اشخاص مهمی در تاریخ آن را هدیه نمی کرد و مسلماً این گونه افراد از نظر آرایش و زیبایی نیز به خود رسیدگی می کردند و اینطور نبوده که ژولیده باشند و مردم آنها را زیبا بدانند .

رفع بعضی سوء تفاهمات در باره زیبایی

بعضی به آیاتی از اول تیموتاؤس و اول پطرس اشاره دارند و می گویند زیبایی مهم نیست . مخصوصاً به آیاتی از امثال سلیمان مانند: " زن جمیله بی عقل، حلقه زرینی است در بینی گراز"! منظور این آیات چیست؟

آنچه با نظری به تمام متن کتاب مقدس می توان برداشت کرد این است که :

  • شکی نیست که خدای ما خدای زیبایی ها است. او آفریننده و خالق زیبایی ها است. به طبیعت نگاه کنید. هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. به مردم اطرافتان بنگرید. هر یک به گونه ای زیبا آفریده شده اند. به کوهها و درختان و دشتهای سرسبز و پر از گلهای رنگارنگ نگاه کنید، که با چه ظرافتی هر یک زیبایی خاص خود را دارند .
  • در مورد عیسی مسیح نیز تاریخ نویسی نوشته که چهره زیبایی داشت و به همین خاطر است که وقتی برصلیب بود نویسنده اشعیاء می گوید چهره او به خاطر ما زشت شد چون او زیبا بود . در غزل غزلها می گوید او زیباتر از ده هزار است و بارها در غزل غزلها محبوب کلیسا زیبا توصیف شده .
  •  کلیسا نیز که عروس مسیح نامیده شده، در کتاب مقدس زیبا توصیف شده . خدای ما خدای زیبایی ها است هر چه او آفرید، دید که بسیار نیکو است . یعنی از هر نظر نیکو . پس شکی نیست که یک مسیحی نیز باید دوستدار زیبایی باشد. اما قابل ذکر است که زیبایی نباید جای هدف را در زندگی مسیحی اشغال کند. وقتی زیبایی جای هدف را بگیرد ، دیگر معنا و مفهوم خود را از دست می دهد.
  • می گویند چالز ویلیام الیوت مدیر دانشگاه هاروارد یک علامت زشت از تولدش بر چهره داشت که خیلی از آن ناراحت و پریشان بود . وقتی جوان بود جراحان به او گفتند که نمی توانند کاری کنند که آن محو شود . شخصی آن لحظه را تاریک ترین ساعت او شمرد . مادر الیوت نصیحت خوبی به او کرد  و گفت: " پسرم غیر ممکن است که این علامت از صورتت محو شود ولی برای تو این ممکن است که با کمک خدا از نظر روحانی و فکری چنان رشد کنی که مردم فراموش کنند به علامت روی صورتت توجه کنند."
  • دانشمند الاهیات روفوس جونز یک بار در مورد درخشش درون موعظه می کرد و در آخر موعظه زنی که خیلی زیبا نبود پیش واعظ آمد و گفت : اگر شما جای من بودید چه می کردید. واعظ پاسخ داد: " من هم زیاد زیبا نیستم ولی با زیبایی درون، هر نوع زشتی و فرسودگی زیبا می شود ."

نتیجه گیری:

کتاب مقدس در باره زیبایی به فراوانی سخن گفته است. چون خدای ما دوستدار زیبایی است ولی مهم تر و عالی تر از آن در حضور خدا، سیرت و باطن پاکی است که هیچگاه با آرایش و وسایل مختلف به آن دست نمی یابیم.

در فرهنگ آفریقای غربی هر قدر زن سنگین تر باشد به همان اندازه برایشان زیبا است . یک مبشر که زنی لاغر و  کوتاه قد داشت از مردم آنجا شنید که همسرش پرستیژ او را به عنوان مبشر پایین می آورد . یک مثل در این قسمت آفریقا  در مورد زنان گفته می شود که: " اگر زن شما سوار بر شتری باشد و آن شتر نتواند بر پاهای خود بایستد، زن شما واقعاً زیبا است . پس زیاد هم جای ناامیدی نیست!!!"

در کتاب مقدس زنان مسیحی خوانده شده اند که به زیبایی درون بیشتر از زیبایی بیرون توجه کنند. زیبایی درون که به حیا ، پرهیزگاری و اعمال صالحه مانند غزال یا دورکاس آراسته است. رفتار پاک و خدا ترس، انسانیت باطنی قلبی در لباسِ غیر فاسدِ روحِ حلیم و آرام که نزد خدا گران بها است . آیا شما تا این حد زیبا هستید؟ آیا تا به حال می دانستید این زیبایی حقیقی است. برادرانی که می خواهند ازدواج کنند، چه شرطی را برای ازدواج قرار می دهند؟ زیبایی ظاهری، ثروت، دانش، طبقه اجتماعی بالا؟ یا زیبایی درونی که از پاکی، آرامی، متانت، وقار، خدا ترسی و اعمال صالحه شکل گرفته .

شخصی آگهی به روزنامه ای داد. آگهی چنین بود " یک کشاورز هستم و می خواهم با زنی 35 ساله که دارای تراکتور باشد ازدواج کنم . لطفاً عکس تراکتور برای اینجانب ارسال شود!!! "

مادر ترزا شاید زیبایی آنچنانی نداشت ولی با زندگی مقدس و فداکارانه اش و با اعمال نیک خود کاری کرده بود که میلیاردها نفر او را دوست داشتند و بالآخره موفق به کسب جایزه صلح نوبل شد.

واقعاً ثابت شده که اگر ظاهراً زیبایی ولی درون تو ناپاک و اخلاق زشت و ناپسند و عادتهای زشت داری، آن زیبایی به چشم نمی آید ولی اگر حتی زیبا نباشی ولی از نظر درونی آنقدر شبیه استاد خود عیسی مسیح شده ای که وجود تو می درخشد، همه از پیر و جوان، تحصیلکرده و بی سواد، از شهر یا روستا تو را دوست خواهند داشت . انتخاب با شماست (حزقیال 16: 14).

امروز انتخاب کنید که آیا مایلید به زیبایی ظاهری خود، زیبایی الهی را نیز بیفزایید؟ کلام خدا می فرماید گناه، انسان را زشت کرده و عیسی مسیح که زیبایی مطلق بود آمد و زشتی های مارا بر خود گرفت و زشت شد تا به ما زیبایی و پاکی درون و رابطه زنده با خدا را عطا کند! کلام خدا نشان می دهد که به جای اینکه هدف ما لباسهای گران و طلا و مروارید و آرایشهای رنگ و با رنگ باشد ، لباس زیبای پاکی و طهارت و حلم و فروتنی و آرامی و خدا ترسی را بپوشیم. آنگاه همه چیز زیبا و شایسته خواهد بود.

طرف صحبت من فقط زنان نیستند ، بلکه مردان نیز. ما مردان نیز باید دستهای خود را بی غیظ برای پرستش خدای پدر بلند کنیم و به این صورت لباس زیبای عدالت مسیح را بر تن کنیم. ما نیز باید لباس انسانیت کهنه را بیرون کنیم و لباس  انسانیت تازه که به صورت مسیح است به تن کنیم. امروز تصمیم با شماست!

نوشته: کشیش ورژ باباخانیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO