کتاب مقدس

تفاوت عهد جدید و عهد عتیق در چیست؟ از نگاه تعلیمات و احکام چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا عهد عتیق سخنان عیسی مسیح است یا نه؟ آیا به عهد عتیق باید عمل کرد؟

رای بدهید

نگارنده و الهام بخش نویسندگان عهدعتیق و عهد جدید، هر دو، روح خداست و با هدفی واحد و مشترک نگاشته شده اند.

عهدعتیق بنیاد عهدجدید است و بدون عهدعتیق، عهدجدید به خوبی قابل درک نخواهد بود و بدون عهد جدید نیز عهدعتیق تکمیل نیست.

عهدجدید به هیچ عنوان عهدعتیق را نسخ نکرده است و مسیحیان عهد عتیق را به اندازه عهدجدید معتبر و مؤثق و مستند و الهام خدا می دانند و مصون از هر خطایی. مسیحیان عهدعتیق را به هیچ عنوان تحریف شده قلمداد نمی کنند و آن را تماماً کلام خدا می دانند.

عهدعتیق و اتفاقات آن برای رشد ایمان و شکل گیری شخصیت مسیحیان نقش حیاتی دارد. درسهایی که از اتفاقات مختلف عهدعتیق نصیب ما مسیحیان می شود بی نظیر می باشد.

عیسی مسیح فرمود:  " زیرا هر آینه به شما می‌گویم، تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطه‌ای از تورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود." (متی 5: 18)

اما نباید فراموش کرد که احکام و شرایعی که در عهدعتیق برای قوم اسرائیل در آن محدوده زمانی و مکانی صادر شده بود، از سه بخش تشکیل شده بود:

1- قوانین قضایی و اجتماعی- این قوانین مختص قوم اسرائیل در آن برهه از زمان به عنوان یک ملت واحد که دارای کشوری بودند  که می بایست از خود در برابر دشمنان و قومهای همسایه محافظت کند، از جانب خدا صادر شده بود و دیگر در عهد جدید مورد اجرایی ندارند.

2- قوانین مراسمی و آئینی- این قوانین سایه ای از مسیح موعود را به ما ارائه می دادند که با آمدن اصل، که خود عیسی مسیح بود، سایه دیگر کاربردی در عهدجدید ندارد.

3- قوانین اخلاقی- این قوانین از قبیل دزدی مکن، دروغ مگو، حسادت مورز، طمع مورز و… هنوز در مسیحیت مورد اجرا قرار می گیرد و از آن پیروی می شود.

اما باید توجه داشت که تمام عهدعتیق، فقط شامل قوانین و شریعت نبود، بلکه وقایع بسیارِ روحانی در آن وجود دارد که برای ما مسیحیان پیغامهای قوی و مؤثری دارند و به عنوان کلام زنده و مقتدر خدا قادر هستند، انگیزه های اشتباه ما را به ما گوشزد کنند و راه و طریق راست زندگی با خدا را به ما یاد بدهند.

در باره این سؤال که آیا عهدعتیق سخنان عیسی مسیح است یا خیر: عیسی مسیح کلمه ازلی و ابدی خداست و مسلماً عهدعتیق نیز بیانگر پیام عیسی مسیح، به طریقه ای گسترده می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO