کتاب مقدس

تاریخ و محل نگارش انجیل متی چیست؟

رای بدهید

به درستی روشن نیست که این انجیل در چه تاریخی نوشته شده است. احتمال بسیار کمی وجود دارد که قبل از اولین پراکنده شدن مسیحیان اورشلیم (اعمال 8: 4) نوشته شده باشد زیرا کلیسای محلی اورشلیم احتیاجی به انجیل کتبی نداشت چون رسولان در آنجا حاضر بودند و می توانستند به تمام سؤالات جواب بدهند و تعالیم صحیح را بیان دارند. در این نکته نیز شک وجود دارد که بعد از 70 میلادی نوشته شده باشد زیرا در پیشگویی مربوط به انهدام اورشلیم اشاره ای وجود ندارد به این که شهر سقوط کرده است (متی 24: 1 – 28). شهادت ایرنیوس که در بالا نقل شد تاریخ نوشته شدن آن را به زمان نرون مربوط می سازد زیرا می گوید « در حالی که پولس و پطرس در روم بودند». اگر این روایت صحیح باشد، امکان دارد که مدرک اولیه به وسیلۀ متی برای ایمانداران غیر فلسطینی آرامی زبان نوشته شده باشد زیرا آنها به رسولان دسترسی نداشتند و برای اطلاع در مورد عیسی به مدرک کتبی احتیاج داشتند.

         شهادت پاپیاس بارها رد شده است زیرا هیچ اثری از مدرک اولیۀ آرامی پیدا نشده است و در انجیل متی هم به هیچ وجه نشانه ای از این که ترجمه ای به یونانی است وجود ندارد. ترجمه های متفرقه که پاپیاس از آن سخن به میان می آورد نمی توانست اساس سبک خوب انجیل یونانی فعلی باشد. از طرف دیگر امکان دارد که وقتی نویسندۀ انجیل متی متوجه شد که احتیاج زیادی به مدرک کتبی وجود دارد یک نسخۀ یونانی برای کلیساهای غیر یهودی مخصوصاً مسیحیان انطاکیه تهیه نمود. با توجه به این که کلیساهای یونانی زبان با سرعت زیادی از نظر تعداد و نفوذ بر کلیساهای آرامی زبان پیشی می جستند، امکان دارد نسخه های اصلی آرامی در همان اوایل نایاب شده باشد. در بارۀ زبان اولیۀ انجیل متی، عقاید متضادی بیان شده است. به هر حال، نسخۀ یونانی فعلی دارای قدمت می باشد و به احتمال قوی یک تألیف است نه ترجمه ای از آرامی.

         انجیل متی با کلیسایی بسیار مناسبت دارد که رابطۀ نزدیکی با یهودیت داشته و به تدریج از آن مستقل می گردیده است. زمینۀ مسیح موعود را در آن ملاحظه می کنیم ولی در عین حال پیامی برای «تمام جهان» دارد. جوهر اصلی پیمان ابراهیم را حفظ نموده و در مورد لطف خدا به ابراهیم و به فرزندان وی به عنوان قوم برگزیده تأکید می نماید ولی اضافه می کند «از تو جمیع قبایل جهان برکت خواهند یافت» (پیدایش 12: 3).

         محل نوشته شدن ممکن است انطاکیه باشد. نقل قولهایی که در نوشتجات آباء اولیۀ کلیسا مانند پاپیاس و ایگناسیوس وجود دارد با متن انجیل متی مطابقت زیادی دارد و نشان می دهد که انجیل اوّل در کلیساهای سوری و یهودی محبوبیت فراوان داشته است. بعلاوه کلیسای انطاکیه اولین کلیسایی می باشد که اعضایش اکثراً به هر دو زبان آرامی و یونانی سخن می گفتند. هر چند دلیل قاطعی وجود ندارد که ثابت کند این انجیل در انطاکیه نوشته شده است ولی جای دیگری که مناسبتر از انطاکیه باشد برای نگارش آن وجود ندارد. پس احتمال دارد که تاریخ تألیف آن بین 50 تا 70 میلادی بوده و توسط کارکنان و اعضای کلیسای انطاکیه در دسترس همه قرار گرفته باشد.

برگرفته از کتاب معرفی عهدجدید

نوشته: مِریل سی تِنی

ترجمه: کشیش طاطه وس میکائیلیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO