کتاب مقدس

بررسی رساله یعقوب: فصل چهارم

رای بدهید

مخاطبین یعقوب در رساله‌ اش مردان و زنانی بودند که مانند ما در عصر بی عدالتی ها زندگی می کردند و چه ایماندار به مسیح و چه افرادی که هنوز تسلیم ایمان نشده بودند، هر دو همزمان، از این بی عدالتی ها رنج می بردند.
‎ 
‎ امیدها و وعده ها برای ایمان‎
‎ ‎راستی زندگی با ایمان چه وعده‏‌‎ هایی برای پیروان مسیح به ارمغان می آورد؟ پاداش این همسفر شدن با دیگر مؤمنین در این سفر پرهیجان ایمان چیست؟‎
‎ ‎
‎ امید ( یعقوب 5: 1-6‏‎)
‎ ‎
‎ یعقوب در رساله اش می خواهد به ما این اطمینان را بدهد که هیچ وعده‏‌‎ی مدینه فاضله برای زمان حال حاضر در ‏مسیحیت برای ما وجود ندارد! برعکس، یعقوب به جانبداری از فقرا می‌‎پردازد و به ثروتمندانی که بر کارگران فقیر ظلم می کردند با این گفته هشدار می دهد که در حالی که خود: ‏" ‎در تجمل و هوسرانی زندگی ‏می‌‎کردند" (‎ آیه ۵) گنج‌‎های زمینی شان زنگ خواهد زد و این زنگ ‏‌‎زدگی در روز ‏داوری بر علیه این ظالمان گواهی خواهد داد‏‎.
‎ ‎
‎ تأثیر این پیغام در این نیست که فقیران ایماندار در انتظار امیدشان بیهوده خوش باشند، بلکه یعقوب به فقیران و ثروتمندان هشدار می دهد که روزی می‌‎آید که خدا داوری‌‎ خویش را آمیخته با محبتش ظاهر خواهد کرد. ‎
‎ برای ثروتمندان، این به معنای دعوتی به توبه و بازگشت و تغییر روش و برای فقیران، پیامی امیدبخش است. دنیای کنونی ما جوهر و کل واقعیت ‏نیست. با بازگشت مسیح، دنیای ما و افراد آن، تازه خواهند شد‏‎.
‎ ‎
‎ وعده‌‎های حال ( یعقوب 5: 7-20‏‎)
‎ ‎
‎ ولی در حالی که با صبر منتظر بازگشت مسیح هستیم، در حال حاضر چه باید بکنیم؟ یعقوب به ما گوشزد می کند که شخص ایماندار منابع زیادی را در اختیار دارد‏‎:
‎ ‎
‎ صبر ( آیات 7 الی 12)- ایوب منتظر شد و به زمان‏‌‎بندی خدا اعتماد کرد و پایان زندگی ایوب ‏نشاندهنده رحمت و فیض خدا بود ( ایوب 42) مانند ایوب، ایماندار زحمت‏‌‎ کش امروزی می‌‎تواند ‏خود را و زحماتی را که متحمل می شود به خداوندش تسلیم کند.
‎ ‎
‎ دعا ( یعقوب 5: 13-18)- به ما این افتخار و امتیاز داده شده که با برادران و خواهران خویش متحد شده، گناه و بیماری ‏را برای دستیابی به شفا به حضور خدا بیاوریم. یعقوب تأکید می‌‎کند که اهمیت دعا را دست کم نگیریم‎: "‎دعای مرد ‏عادل در عمل قوت بسیار دارد." (‎ آیه 16‏‎)
‎ ‎
‎ این را در نظر بگیرید که بسیاری در این آیات شفا را به همراه اعتراف به گناه، و بیماری را با داوری الهی، مرتبط ‏می‌‎دانند. به هر ترتیب آنچه مهم است این است که می‎باید هر نیاز خود را با این اطمینان که او دعا را ‏می‌‎شنود و پاسخ می‌‎دهد، به پای عیسی مسیح بنهیم‎.
‎ ‎
‎ توجه ( آیات 19-20)- این آخرین منبعی است که یعقوب در کلمات نهایی خود برای ایماندار قائل می شود: ‎ "‎برادران من، اگر کسی از شما از حقیقت منحرف شود‏‎." ( آیه 19) عکس‌‎العمل ‏ایمانداران بجای محکوم کردن یکدیگر می بایست اصلاح و برگرداندن شخصی است که از راه راستی منحرف شده است. خانواده، جامعه‌‎ای زنده است و زنده بودن جامعه در توجه و مواظبت از یکدیگر تبلور پیدا می کند‎.

ترجمه کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO