کتاب مقدس

باستان شناسی و کتاب مقدس: منشأ و گسترش کتاب مقدس

رای بدهید

منشأ و گسترش کتاب مقدس

طرح صفحه 41، توسعۀ تدریجی کتاب مقدس انگلیسی را، با توجه به پایه و اساسی که هر نسخه بر روی آن متکی است، نشان می دهد. از آنجا که امروزه در عصر چاپ زندگی می کنیم، درک این مطلب که در ابتدا چه وقت کتاب های کتاب مقدس نوشته شده اند، دشوار است؛ چرا که در آن زمان روش راحت یا ارزانی برای نوشتن نسخه ها وجود نداشته است. هر نسخه می بایست به آهستگی و به سختی، به وسیلۀ دست، نوشته می شد. در نتیجه از بین رفتن تعداد زیادی از کتب قدیمی اجتناب ناپذیر بود. این مطلب بیان گر این حقیقت است که تمام دست مطالب اولیه  از بین رفته اند. سؤالی که مطرح می گردد این است که پایه و اساس ادبی کتاب مقدس چیست؟

1) نسخه های اولیه:

احتمالاً آنها از روی دست مطالب اولیه نسخه برداری گردیده اند. سه نسخۀ اصلی عبارتند از:

الف) نسخۀ سیناییه. نسخه ای از کتاب مقدس یونانی متعلق به قرن چهارم میلادی. در سال 1933 از اتحاد جماهیر شوروی به وسیلۀ بریتانیای کبیر خریداری گردید و اکنون در موزۀ بریتانیا نگهداری می شود.

ب) نسخۀ اسکندریه. احتمالاً در قرن پنجم میلادی نوشته شده است و اکنون در موزۀ بریتانیا نگهداری می گردد. شامل تمام کتاب مقدس یونانی به استثنای 40 صفحه از آن است.

ج) نسخۀ واتیکانیه. در کتابخانۀ واتیکان در رم نگهداری می شود و در اصل شامل کل کتاب مقدس است؛ اما اکنون قسمت هایی از آن از بین رفته اند. احتمالاً این نسخه در حدود اواسط قرن چهارم میلادی نوشته شده است.

2) متن و ترجمه های قدیمی:

الف) سپتواجنت: ترجمۀ عهد عتیق کتاب مقدس عبری به یونانی که در شهر اسکندریه در حدود 250 پیش از میلاد انجام شد.

ب) تورات سامری. دقیقاً یک ترجمه به حساب نمی آید، اما متن عبری با خصوصیات سامری باقی مانده است.

ج) پشیتای سوری. شامل کل کتاب مقدس است که تاریخ آن نامشخص می باشد (قرن اول یا دوم؟). ترجمه ای است به زبان رایج قسمتهای خاصی از سوریه.

د) ترجمۀ وُلگیت. کل کتاب مقدس به وسیلۀ جروم در بیت لحم به زبان لاتین ترجمه گردید و در حدود سال 400 میلادی کامل شد. این ترجمه به مدت 1000 سال کتاب مقدس معتبر در کلیسای کاتولیک روم بود.

ه) متن ماسورتی. نسخۀ معتبر کتاب مقدس عبری (عهد عتیق) که به وسیلۀ محققین یهودی در سالهای 500- 900 میلادی توسعه یافت و در آن برای اولین بار حروف صدادار به متن عبری که شامل حروف بی صدا بوده است، اضافه گردید.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO