کلیسا

اعتقادات کلیسای کاتولیک: نظامنامه آیین نیایش مقدس، واتیکان دوم، 4 دسمامبر 1963- هنر مقدّس و اثاثیۀ مقدّس

رای بدهید

هنر مقدس و اثاثیه مقدس

نظامنامه آیین نیایش مقدس، واتیکان دوم، 4 دسمامبر 1963

فصل هفتم

122- هنرهای زیبا به حق در میان باشکوهترین فعالیتهای اصیل آدمی طبقه بندی می شنوند این مطلب به خصوص در مورد هنر مذهبی و بارزترین تجلی آن، یعنی هنر مقدس، صادق است. هنر ها بنا به طبیعت خود، به بیان زیبایی بی کران خدا در کارهای ساخت دست بشر می پردازند. تخصیص آنها به افزایش ستایش خدا و جلال او کامل است و منحصراً وقف می شوند تا افکار مردم را خالصانه به سوی خدا جهت دهند.

به این دلیل، کلیسای مقدس مادر همیشه پشتیبان هنرهای زیبا بوده و در پی رسالت اصیل آنها به خصوص که تمام امور اختصاص یافته جهت استفاده در عبادت الهی باید مبدل به نشانه ها و سمبل های با ارزش و زیبای امور ماورای طبیعی شوند. کلیسا برای آن هدف هنرمندانی را تربیت نمود و در واقع همیشه مدعی حق قضاوت در مورد هنرها بود و رای داده است که کدام کارهای هنرمندان با ایمان، پرهیزکاری و قوانینی که از این طریق منتقل گشته اند مطابقت دارند و برای کاربرد روحانی مناسب به نظر می رسند.

مخصوصاً این که کلیسا دقت نموده است تا اثاثیه های روحانی و مقدس، به طور ارزشمند و زیبایی منزلت عبادت را حفظ نمایند. کلیسا تغییرات به عمل آمده در جنس، سبک یا تزئینات که به واسطه پیشرفت هنرهای غنی و با گذشت زمان روی داده اند، پذیرفته است. به این لحاظ پدران کلیسا تصمیم گرفته اند قوانین زیر را در این موارد صادر نمایند.

123- کلیسا هیچ سبک خاصی از هنر را همچون دارائی خود اتخاذ ننموده است. کلیسا سبکهایی را از هر دوره پذیرفته است، که در راستای خصوصیات طبیعی و شرایط مردم و نیازهای مراسم گوناگون بوده اند. از این جهت کلیسا در طول قرنها گنجینه ای از هنر را به وجود آورد که باید با مراقبت بسیار نگه داری شود. هنر عصر حاضر ما از هر نژاد و ملتی باید چشم اندازی آزادی در کلیسا داشته باشد، به شرط آنکه وظیفه احترام و تکریم شایسته بناها و مراسم مقدس را به جا آورد. به این ترتیب این هنر می تواند آوای خود را، به افتخار آن ایمان جامعی که توسط مردان بزرگ در اعصار گذشته سروده شده، با هم آوایی ستایش بپیوندد.

124- سر اسقفان باید مراقبت نمایند که در پشتیبانی و التفات به هنر روحانی حقیقی، جویای زیبایی اصیل و شرافتمندانه باشند تا نمایشی پر هزینه. همین قاعده در مورد البسه و تزئینات روحانی نیز صادق است.

اسقفان باید مراقب باشند تا کارهای هنری که مغایر با ایمان، اخلاقیات و پرهیزکاری مسیحی هستند و به مفهوم مذهبی واقعی لطمه می زنند چه با ظواهر ضد اخلاقی چه از طریق عدم شایستگی هنری و یا به دلیل حد وسط بودن یا خودنمایی کردن، از خانه خدا و از دیگر اماکن مقدس برداشته شوند.

و هنگامی که باید کلیساهایی بنا شوند، دقت بسیار به عمل آید تا آنها مناسب برگزاری خدمات یین نیایشی و شرکت فعال ایماندران باشند.

125- عمل جا دادن تصاویر مقدس در کلیساها به طوری که توسط ایماندران مورد احترام قرار گیرند، باید حمایت گردد. با این وجود باید تعداد آنها تعدیل شود و وضعیت مربوط به آنها نظم صحیحی را منعس نماید. در غیر این صورت مسیحیان آنها را ناجور خواهند یافت.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO