کلیسا

اعتقادات کلیسای کاتولیک: مریم به عنوان شفیع و واسطۀ فیض

رای بدهید

تعالیم دیگری درباره مریم:

علاوه بر حقایقی که از سوی کلیسا درباره مریم رسماً اعلام شده تعالیم دیگری نیز ایمان کاتولیک درباره وی را شکل می دهند. مثلاً آزادی مریم از گناه شخصی جزو ایمان کاتولیک هاست و این اعتقاد بخاطر تعالیم روزمره کلیساست. وقتی که این سؤال برای قدیس اگوستین (وفات 430 م.) مطرح شد، او چنین جواب داد: “هنگامی که سخن از مریم است ذکری از گناه به میان نخواهم آورد و این از احترام خداوند نمی کاهد”.

به همین گونه ایمان کاتولیک بر این است که مریم در ملکوتِ فیض پسرش عیسای مسیح ملکه می باشد. عید جدید یعنی عید ملکه بودن مریم که توسط مرحوم پیوس دوازدهم در سال 1954 میلادی وارد تقویم کلیسایی شد، پژواکی از ایمانِ کلیسای قدیم می باشد.

مریم شفیع و واسطۀ فیض

در زندگی روزانه یک فرد کاتولیک چنین معمول است که به مریم دعا نماید. دعای سلام بر تو ای مریم، مشهورترین مثال می باشد.این دعاها مریم را در جای خدا که خالق و صانع همه نیکویی هاست قرار نمی دهد بلکه بر اساس این ایمان است که خودِ خدا، مریم را یک واسطه و یک شفیع بین ما و خداوندمان قرار داده است. مریم، واسطه و شفیع عیسای نجات دهنده است که شفیع یگانۀ تمام انسانها می باشد. وساطت مریم بخاطر همدلی در رنج  و مرگ نجات بخش پسرش است و بنابراین نقش دائمی وی در آسمان یعنی ارائه فیض نجات بخش به همه افراد می باشد. این ارادۀ خداست که همه نعمت ها را از طریق شفاعتِ مریم به ما بدهد.

فیض خدا، آن حیات الهی است که ما را به مسیح می پیوندد. از طریق فیض تعمید، قبل از هر چیز با مسیح یکی می شویم. از طریق دیگر رازهای مقدسِ کلیسا، مخصوصاً عشای ربانی مقدس شباهت بیشتری به مسیح می یابیم. خدا نیز فیض عملی خود را برای نیازهای زندگی روزانه به ما می بخشد و ما را منور می سازد و الهام می بخشد تا همانند مسیحیان واقعی رفتار نماییم. در کلیت، تمام این الگوی غنیِ زندگیِ روحانیِ مریم، فیض را از مسیح می گیرد و به ما منتقل می سازد تا پیشرفت مسیحی را ممکن سازد.

مادر عیسی در قانای جلیل با بیان سادۀ خود مبنی بر نیاز مردم، شراب را به مجلس جشن، ارزانی داشت و عطایای روحانی بزرگتری یعنی تبرک عروسی و بیداری ایمانِ اولین پیروان مسیح را باعث شد. دعای مریم در کلیسای اولیه، آمدن روح القدس در روز پنطیکاست را تسریع نمود و به فرمان خدا، مراقبت از کلیسا را تا به امروز ادامه داده است. هنگامی که مادر مبارک ما بخاطر انسان ها شفاعت می نماید قدرت شفاعت وی چقدر است؟ پاپها از وساطت جهان شمول سخن می گویند. همۀ انسان ها از فیض او برخوردار می شوند و این امر حتی در زمانی که آنان به واسطه جهالت یا فراموشی مساعدت او را نمی طلبند، در مورد آنان صادق است. مریم مادر بخشش و ترحم است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO