دعا و پرستشسؤالات رایجکلیسا

تاریخچه ای مختصر از موسیقی در پرستش

5/5 - (3 امتیاز)

تاریخچه ای مختصر از موسیقی در پرستش

کلیسای مسیحی در طول تاریخ خود، به منظور بشارت انجیل، شکرگزاری و پرستش خدا، از موسیقی استفاده کرده است.

تاریخچه این مظاهر موزیکال چیزهای بسیاری نه تنها در بارۀ فرهنگ و زندگی روزمرۀ مسیحیان اولیه، بلکه در مورد تجربیات منحصر به فرد آنها از درک ایمان مسیحی نیز به ما آموزش می دهد. این آموخته ها به نوبۀ خود می توانند روشنگر، آموزنده و الهام بخش پرستش های شخصی ما از خدا باشند.به عنوان مثال تاریخچه سرودهای کلیسایی از مسائل زیر ناشی می شود:

جایگاه موسیقی در پرستش عهد عتیق

موسیقی از عناصر مهم پرستش در کنیسه و معبد به شمار می آمد. بی شک این نوع موسیقی و و انواع آن بر اشکال و کاربرد موسیقی در کلیساهای اولیه مؤثر بوده است.

هر دوگروه یهودیان و مسیحیان برای خدای متعال حرمت قائل هستند و به کتاب مقدس احترام می گذارند. بنابه این دلایل و نیز علل دیگر، ستایش یهودیان در کنیسه و عبادت و پرستش مسیحیان امروزی از نظر محتوا و مفهوم روحانی کاملاً مشابه هم می باشند.

جایگاه موسیقی در پرستش عهد جدید

از آغاز تجربۀ عهد جدید، واکنش ایمانداران به عیسی مسیح شامل آواز و سرودهای روحانی بوده است.بیشتر سرودهای عهد جدید، به مراسم مذهبی ماندگاری که از آغاز در کلیساها بوده اند، راه یافته اند. که از جملۀ آنها می توان به این 4 مورد اشاره نمود:

Magnificat / the Benedictus/ the Gloria/the Nunc Dimittis

موسیقی در پرستشهای عهد جدید حاوی مزامیر، سرودهای تنظیم شده در کلیسا، سرودهای روحانی هللویاه و سرودهایی برای جشن و شادی و سرودهایی با طبیعتِ شوق انگیز بوده است.

جایگاه موسیقی در پرستش کلیساهای اولیه

در مورد موسیقی کلیسا در سه قرن اول میلادی با اطمینان بسیار کمی می توان فراتر از متون استفاده شده و اَشکال مراسمی که به دنبال آن می آمد، سخن گفت.

با توجه به موسیقی پس از این دوران در کلیساهای شرق و تلاوتهای گرگوری در غرب، تنظیمات موزیکال این متون احتمالاً دارای ویژگی هایی مشترک با موسیقی شرق می باشد که شامل تُن ها در حالت های گوناگون می باشد. پرستشهای اکستاتیک ( که با موسیقی و متونی که حضار را به یک احساس گرم ، شادی و سرور و وجد به همراه هیجان ترغیب می نمود) در واقع در اجرای مراسم شکرگزاری “انبیاء” در بعضی از آیین های نیایش، ادامه یافت.

کلیساهای ارتدوکس

مسیحیان در آمریکای شمالی غالباً از یکی از وسیع ترین و وقف شده ترین بخش های کلیسای مسیحی که در واقع کلیسای ارتدوکس می باشد، آگاه نیستند.

در طول چند قرن اولیۀ میلادی، کلیسا عمدتاً در اتحاد باقی ماند. اما سرانجام، اختلاف نظرات آموزه ای و سیاسی، منجر به تفکیک کلیسا به دو بخش کلی و اصلیِ شرق و غرب شد. مقالۀ زیر تاریخ کلیسای شرق را ترسیم می کند:

موسیقی در سنن بیزانس ( روم شرقی)

تصور بر این است که موسیقی پرستشی در سنت ارتدوکس روم شرقی (بیزانس) مستقیماً از موسیقی استفاده شده در کنیسه های یهود در زمان زندگی عیسی مسیح برگرفته شده است. ارتدوکس ها دیدگاهی بسیار متعالی، والا و نیایش آئینی نسبت به موسیقی دارند و در واقع چنین باور دارند که موسیقی دریچه ای رو به آسمان است. موسیقی در ذاتِ آئین نیایش قرار دارد و غالباً به جهت بیان متون عبادی از آن استفاده می شود.

موسیقی کلیسایی در کلیسای ارتدوکس یونانی

تقریبا تمامی مراسم مذهبی ارتدوکس با خواندن سرود همراه است که اغلب متنِ ملودی ها قدمتی چند صد ساله دارند. علاوه بر متونی که در عبادت کلیسایی قرائت می شوند که به صورت تصنیف می باشند، سرائیدن سرودها در پرستش ارتدوکس یونانی نقش مهمی را ایفا می کنند. پیرو یکی از انواع نمونه های تعیین شده، بیش از 60000 سرود برای استفاده در این کلیساها نوشته شده است.

اگرچه ممکن است سُنّتِ بومی در نحوۀ سراییدن و اجرای این موسیقی اثر داشته باشد، اما با این حال در بیشتر سراییدن هایشان از روش سنتی پیروی می کنند.

موسیقی کلیسایی در کلیسای ارتدوکس روسی

در حالی که بخش های کوچکی از کلیسای ارتدوکس روسی به استفاده از تصنیف های سنتی بیزانس در پرستش های خود ادامه داده اند، بخشهای بزرگتری از کلیسا اجازه می دهد که موسیقی کلیسا ترکیبی از تصنیف های سنتی مذهبی و موسیقی هنری محبوب با توجه به دوره تاریخی باشد.

این موسیقی به طرزی خاص، عبادی و روسی باقی مانده است. اما به خاطر اینکه اشکال سنتی آن از میان رفته، باعث تأسف و تأثر افراد بسیاری شده است.

موسیقی کلیسایی در کلیساهای قبطی و اتیوپی

میلیون ها مسیحی که در مصر و اتیوپی زندگی می کنند، نوعی عبادت و پرستش با شکوه را به ارث برده اند. هر یک از این کلیساها آداب و رسوم مختلف عبادی و پرستشی باستانی را که شامل استفاده از موسیقی نیز می باشد، حفظ نموده اند. جماعت کلیسایی مصری در پرستش همراه با موسیقی شرکت دارد.

موسیقی کلیسایی در کلیساهای تبشیری و مستقل آفریقایی

مبشرین از اروپا و آمریکای شمالی بسیاری از اشکال موسیقی و پرستش غربی را وارد آفریقا کردند. در چند سال اخیر به ویژه پس از واتیکان دوم، آفریقایی ها دیدگاه های بومی بیشتری را در موسیقی پرستشی خود رواج دادند. تنوع جذاب شیوه های فعلی اجرای موسیقی در این بررسی کلیساهایِ مستقل آفریقایی ثبت شده است.

موسیقی دوران قرون وسطی در کلیسای غربی

قرون وسطی در غرب، شاهد تسلط تدریجی آیین رومی بر آیین های محلی که قبل از قرن 9 و 10 میلادی رواج داشت، بود. این تغییر از دیدگاه موزیکال، گسترش تصنیف های گرگوری را در پی خود داشت. قرن ها بعد شاهد توسعه هم آوایی ( صداهای متعدد و گوناگون افراد) بود. در اواخر قرون وسطی، جلسات موعظۀ پرون، الگو و مبنایی برای اصلاح گران شد.

گذر از تصنیف های گرگوری تا هم آوایی

موسیقی در پرستشهای مسیحیان اولیه فقط از ملودی ( یا نوا و نغمه) تشکیل شده بود. در اواخر قرون وسطی موسیقی با ساختاری پیچیده تر و همزمان با آواز که بیش از یک خطِ ملودیک بود برای استفاده در پرستش ها تنظیم می شد. به مدت چندین قرن، این موسیقی یا هم آوایی، توسط بسیاری از مشهورترین و ماهرترین آهنگسازان اروپا تهیه و تنظیم شد.

موسیقی دوران اصلاحات

دامنۀ اصلاحاتی که در موسیقی موجب شدند تغییر و بازسازی در پرستشهای دوران اصلاحات پدید آیند را می توان از مردود شمردن همه وسایل موسیقی و محدودیت تک خوانی مزامیر تا خواندن سرودها توسط دسته سرایندگان در کلیساهای انگلیکن دنبال کرد. این مقاله تحولات موسیقی را در سُنَّتِ کلیساهای لوتری، انگلیکن، اصلاح گر، پیوریتن و کلیساهای آزاد اولیه بررسی می نماید.

موسیقی در سنت پیروان بیداری مدرن

ریشۀ سنت پیروان بیداری را می توان در سرودخوانی پیروان لوتر دنبال کرد. از خصوصیات ویژۀ آن تأکید بر رابطه مسیح (داماد آسمانی) با کلیسا و فرد ایماندار(عروس) توصیف می شود. معمولاً این گونه تصور می شود که ایزاک واتس، موفق ترین تجلی پرستش را با تجربۀ عبادی بشری ترکیب نمود. سرودهایی که امروزه تحت عنوان “دعوت” شناخته شده اند توسط برادران وسلی توسعه داده شده اند.

موسیقی کلیسایی در مستعمرات آمریکایی

مقاله قبل طرح کلی سنت های موسیقی پیروان بیداری را در اروپا و آمریکا دنبال نمود. مقاله زیر از نزدیک به موسیقی کلیسایی در دوران استعمار و انقلاب ایالات متحده آمریکا می پردازد. موسیقی کلیسایی در این دوران بر اساس الگوهای اروپایی به ویژه خواندن سرودهای مزامیرِ کالوینیست ها بوده است.

موسیقی کلیسایی آمریکائیان آفریقایی تبار

بدون شک یکی از غنی ترین همکاری و کمک ها به موسیقی کلیسایی در آمریکا به واسطۀ میراثی است که از آمریکاییان آفریقایی تبار که به عنوان برده به آمریکا آمده بودند، رسیده. سرودهای پرستشی و روحانی آنها که امروزه در سراسر جهان از آن صحبت می شود، شواهدی از سختی های مفرط و ایمان پراشتیاق آنها است که بخشی از تجربه شان در آمریکا بوده است.

موسیقیِ کلیساهای سنتی در دوران مدرن

در طول بیشترین زمان قرن نوزدهم میلادی، پرستش در کلیساهای سنتی عمدتاً از اعتقادات کلیساهایی که گرایش پروتستان در کلیسای انگلیکن داشتند، پیروی می نمود. در اواسط قرن نوزدهم که تا قرن بیستم ادامه یافت، بسیاری از این کلیساها شروع به بازیابی الگوهای باستانی عبادی نمودند.

موسیقی در پرستش قرن بیستم

گرایش بازگشت به سنتهای اولیه در الهیات و پرستش در اواسط قرن بیستم تا حدی به دلیل نفوذ “اصلاحات نو” شدت یافت. همراه با بازگشت به تسلط و اقتدار کتاب مقدسی، شاهد نوعی بیداری در پرستش اصلاح گرایان در الگوها و اجرای پرستش ها، از جمله طراحیِ کلیتِ فرمِ جدیدِ اُرگ های کلیسایی بودیم.

منبع مقاله: www.worshiplibrary.com

ترجمۀ: راز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO