زندگی روزمره مسیحیکشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

9 قدم برای ترک عادت های بد کدامند؟

4.9/5 - (154 امتیاز)

9 قدم برای ترک عادت های بد کدامند؟

عادت ها و اعتیادهای بد به خدمت ما صدمه می زنند. ما دائماً با این حقیقت در اطرافمان روبرو هستیم. راستش را بخواهید در این دنیا کسی نیست که عادت بدی نداشته باشد و کشیش ها هم از این امر مستثنی نیستند. اما اگر چیزی غیر از عیسی تو را کنترل کند، خدمتی را که خدا تو را برای آن خوانده است از دست می دهی!

کشیش یا شبان عزیز خبر خوشی برایت دارم: هیچ اهمیتی ندارد که چقدر در شرایطی که قرار داری امید خود را از دست داده ای و یا چند وقت است که عادت بدی در تو مانده. خدا همیشه می تواند در زندگی تو معجزه ای بکند.

9 قدم زیر که از کلام خداست، می تواند به تو و کسانی که رهبری آن ها را به عهده داری کمک کند تا از عادت های بد خویش آزاد شوی:

1- از امروز شروع کن

«دربارۀ فردا با غرور صحبت نکن، زیرا نمی‌دانی که فردا چه پیش خواهد آمد.» (امثال سلیمان 1:27 ترجمۀ مژده برای عصر جدید)

منتظر فردا، هفته یا ماه بعد نشو. از طفره رفتن و عقب انداختن دست بردار. با موکول کردن حل مشکلاتت از امروز به فردا، وضعیت بدتر خواهد شد و هرگز بهتر نخواهد شد. از امروز شروع کن که دیگر تحت کنترل عادت های بد خود نباشی.

2- از مقصر شمردن دیگران خودداری کن

امثال سلیمان 3:19 می فرماید: «انسان با حماقت خود زندگی خود را تباه می کند و بعد گناه را به گردن خداوند می اندازد.» (ترجمۀ مژده برای عصر جدید)

گناه را به گردن دیگران انداختن قدمت دیرینه ای دارد که تاریخ آن به آدم و حوا می رسد! ولی ما هرگز تا وقتی که تقصیر را به گردن دیگران می اندازیم بهبود نخواهیم یافت و باید قبول کنیم که مشکل خود ما هستیم. برای آزادی از این عادت ها باید مسئولیت خود را در داشتن عادت بد در زندگی خودت قبول کنی.

3- زندگی خود را بیازما

«بیایید رفتار خود را بسنجیم و به سوی خداوند بازگردیم.» (مراثی ارمیاء 3: 40 ترجمۀ مژده برای عصر جدید)

امروز فهرستی تهیه کن و از خودت این سئوالات را بکن:

نقاط ضعف من کدامند؟

کِی وسوسه می شوم؟

این مشکل را چند وقت است که دارم؟

چه شکست هایی خورده ام؟

اگر واقعاً طالب تغییر در خود هستی از هر گونه تظاهر دست بردار. هرگز نمی توانی عادت های بد خود را سرپوش بگذاری. با مخفی کردن آن ها، باعث شدت گرفتن آن ها می شوی.

در ضمن، این ارزیابی، تکلیف یک باره ای نیست. بلکه باید دائمی باشد. ما باید به طور مرتب خود را بیازماییم تا ببینیم آیا از مسیر خارج شده ایم یا نه.

از مسیح بخواه که زندگی ات را به دست گیرد. «خلاصه دیگر اجازه ندهید که گناه بر این بدن فانی شما حکمرانی کند و به هیچ وجه تسلیم خواسته های گناه آلود نشوید… باید وسیله ای مفید در دست خداوند باشید تا هدف های نیکوی او را تحقق بخشید.» (رومیان 6: 12-13 ترجمۀ معاصر) خدا آماده است که کمکت کند. تو فقط از او درخواست کن. در رومیان فصل 6 خدا به ما می گوید که او راه حل هر اعتیادی است که هم  اکنون بر تو مسلط است. هر کس با چیزی کنترل می شود. یا عیسی تو را کنترل می کند و یا اعتیاد تو به مسائل جنسی، پورنوگرافی، الکل، خوراک یا هر چیز دیگر. به نظر تو کدام یک از این ها می توانند استاد بهتری برای تو باشند؟

4- از وسوسه ها دوری گزین

«خود را با عیسی مسیح خداوند مسلّح سازید و دیگر در فکر ارضای خواهش های نفسانی خود نباشید.» (رومیان 13: 14 ترجمۀ مژده  برای عصر جدید) برای دوری از وسوسه برنامه ریزی کن. کلید غلبه بر وسوسه این است که پیشاپیش برای آن تصمیم گرفته باشی. به عبارتی دیگر اگر مشکل تو شرابخواری است، در خانه ات، بار مشروبات الکی برپا نکن! اگر پرخوری مسئلۀ توست، خانه ات را با خوراکی های ناسالم پر نکن. خود را در شرایطی قرار نده که در آن خواسته های گناه آلود خود را ارضاء کنی.

5- توجهت را بر چیزهای بهتر متمرکز کن

«دل خویش را با مراقبت تمام پاس بدار، زیرا سرچشمۀ امور حیاتی است.» (امثال سلیمان 4: 23 ترجمۀ هزارۀ نو)

کلید مقابله با وسوسه، مقاومت در برابر آن نیست، بلکه تمرکز خود را بر چیز دیگری قرار دادن است. یعنی کانال فکر خود را عوض کنیم.

6- روابط شکسته ات را ترمیم کن

«اگر امکان دارد، تا آنجا که به شما مربوط می‌شود، با همه در صلح و صفا زندگی کنید.» (رومیان 18:12 ترجمۀ هزارۀ نو)

هر چیزی که در زندگی تو خارج از کنترل است، مطمئناً به دیگران آسیب می رساند. وقتی اعتیاد داریم، افراد دیگر را با مهارت وادار می کنیم که اعتیاد ما را ارضاء کنند و در نهایت باعث غم و اندوه خود و دیگران می شویم. باید این گونه آسیب ها را اصلاح کرد. با افرادی که به آن ها صدمه زده ای تماس بگیر و روابط خود را با آن ها اصلاح کن. برای عوض شدن، داشتن وجدانی پاک ضروری است.

7- گروهی داشته باش که از تو حمایت کند

«دو از یک بهترند، زیرا ایشان را از محنتشان اُجرت نیکو حاصل می‌شود.» (جامعه 9:4 ترجمۀ هزارۀ نو)

وقتی با اعتیاد خاصی دست و پنجه نرم می کنیم، اغلب نمی خواهیم با کسی در مورد آن صحبت کنیم چون می خواهیم مشکل را برای خودمان نگه داریم. اما واقعیت این است که ما نمی توانیم بدون کمک دیگران بر اعتیاد خود غلبه کنیم.

چقدر مهم است که یاد بگیریم زندگی شفافی داشته باشیم. چون درمان، زمانی شروع می شود که احساسات خود را با شفافیت تمام با دیگران در میان بگذاریم. این جا دقیقاً نقطه ای است که باید شروع کرد. اگر نمی توانی با شخص دیگری آن را در میان بگذاری، پس اقدامی هم در مورد آن نمی توانی بکنی.

8- به کمک دیگران بشتاب

«او (خدا) ما را تسلی می دهد تا ما نیز همین تسلی را به کسانی دهیم که در زحمتند و به همدردی و تشویق ما نیاز دارند.» (دوم قرنتیان 1: 4) خدا از مشکلات ما برای کمک به دیگران استفاده می کند. او بزرگترین نقطه ضعف تو را که از آن شرم داری، برمی دارد و آن را تبدیل به مؤثرترین خدمت تو می کند. خدا هیچ دردی را هدر نمی دهد. اگر خدا تو را کمک کرده تا از عادت یا اعتیاد خاصی آزاد شوی، به دنبال راه هایی باش که به کسانی که با همان مشکلات گریبان گیر هستند کمک کنی.

خداوند از مشکلات ما برای کمک به دیگران استفاده می کند.

9- برنامۀ “شفای خود را جشن بگیر” را به تو توصیه می کنم

این برنامه ای است که شامل 12 مرحله است. من و کشیش جان بیکر بیش از 30 سال است که آن را در کلیسایمان شروع کرده ایم که بر محور مسیح می باشد. از اصول کتاب مقدسی مانند موارد بالا استفاده می کنیم تا به مردم در بیش از 35000 کلیسا در سراسر جهان کمک کنیم تا بر آسیب ها، عادت ها و موانع خود پیروز شوند. اگر درگیر عادت خاصی هستی، نباید خسته خاطر شوی. تشویقت می کنم که در نزدیکی محل خود برنامۀ جشن شفای خود را پیدا کنی و یا خودت پیش قدم شو و در کلیسای خود این برنامه را شروع کن.

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ ژاسمن پتروسیان مسیحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO