زندگی روزمره مسیحی

نُه دلیل برای فرسودگی فیزیکی ما چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

نُه دلیل برای فرسودگی فیزیکی ما چیست؟

(توضیح: در این مقاله واژه ای که فرسودگی ترجمه شده از عبارت burnout  اتخاذ شده  و معنای این عبارت در فرهنگ لغات کمبریج چنین توضیح داده شده: خستگی مفرط یا احساس ناتوانی برای ادامۀ فعالیت ها به  علت کار طاقت فرسا)

بسیاری از ما در یک برهه از زندگی خود به حدّی می رسیم که سوخت کافی نداریم. این امری دردناک است.

یک بار هنگامی که بچه های ما خردسال بودند، برای تعطیلات تابستانی  به دریاچۀ تاهو رفتیم. ما کاروانی از یکی از اعضای کلیسا قرض گرفتیم و به پشت اتومبیلمان وصل کردیم. متأسفانه من روی وزن اضافی کاروان و تأثیر آن بر مقدار سوخت اتومبیل حساب نکرده بودم و قبل از این که به مقصد برسیم مخزن سوخت اتومبیل من خالی شد و مجبور شدم از یک کوه بالا بروم تا سوخت کافی برای اتومبیل تهیه کنم و مطمئناً این تجربۀ خوشایندی نبود.

من متوجه شدم که بین خالی شدن سوخت اتومبیل و خالی شدن انرژی مان در زندگی تشابه زیادی وجود دارد. هر دوی آن ها دارای دلایل مشابهی هستند. در ذیل به نُه دلیل که منجربه خالی شدن مخزن انرژیِ فیزیکی، احساسی و روحانی ما می شوند می پردازیم:

  1. ما با مخزن پُر شروع به حرکت نمی کنیم. طرز شروع کردن روز ما، تعیین کنندۀ وضعیت ما در بقیۀ روز است. اگر با مخزن پُر روز خود را شروع نکنیم، در ادامۀ روز نیروی ما رو به انحلال می رود. به همین دلیل است که باید روزمان را با صرف وقت با خداوند آغاز کنیم، تا از نظر احساسی و روحانی پر شویم.
  2. ما به حدّی مشغول هستیم که قادر به توقف و پر شدن دوباره نیستیم. بدون پر کردن مداوم سوخت برای پُری روحانی، احساسی و رابطه ای، مخزن ما بالآخره خالی می شود. مشکل ما این است که آن قدر مشغول هستیم که فکر می کنیم وقتی برای سوخت گیری نداریم! اما واقعیت برعکس این است یعنی وقت کافی نداریم که سوخت گیری مجدد نکنیم. ما نیاز مبرم به برنامه ریزی برای توقف های مداوم در زندگی مان داریم. در غیر این صورت، هرگز وقتی برای آن نخواهیم داشت.
  3. ما مراقب نشتی های پنهان خود که باعث خالی شدن ما می شوند نیستیم. من دو جای بزرگ نشتی در زندگی مان را پیدا کرده ام یعنی روابط و مسئولیت ها. اغلب از روابطی که شاید شیرۀ خلاقیت، نیرو و قوت ما را می کِشند، غافل هستیم و به حدّی مسئولیت می پذیریم که دیگر توانایی انجام آن ها را نداریم. هر دوی این منافذ بدون این  که متوجه آن ها باشیم، باعث خالی شدن نیروی ما می شوند.
  4. ما کتابچۀ راهنمای صاحب خود را نادیده می انگاریم و خود را بیشتر از آنچه برای آن ساخته شده ایم، تحت فشار قرار می دهیم. دستورالعمل اتومبیل به شما می گوید که مخزن پُرِ بنزین اتومبیل شما برای چه مسافتی طراحی شده است. ولی با کمال تأسف، بسیاری از ما این زحمت را به خود نمی دهیم که دستورالعمل را از صندوق داشبورد خود بیرون آورده و آن را مطالعه کنیم. در بارۀ “مخزن احساسی” ما نیز همین امر صادق است. اگر آن چه را کتاب مقدس در بارۀ چگونگی آفرینش ما گفته نادیده بگیریم، دائماً مخزن سوخت ما خالی خواهد شد. برای نمونه، کلام خدا به ما می فرماید که باید یک روز در هفته را به استراحت کامل اختصاص دهیم. وقتی این فرمان را نادیده می گیریم، بدن ما تاوان آن را می پردازد.
  1. ما عجول هستیم. اگر با سرعت 120 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید، مخزن بنزین شما زودتر از وقتی که با سرعت 60 کیلومتر رانندگی کنید خالی می شود. عجله، شما را از پا در می آورد. بایستی دائماً سرعت زندگی خود را تحت نظر داشته باشیم و تغییراتی را برای تعیین حدود جدید ایجاد کنیم.
  2. ما بی ملاحظه هستیم و به درجۀ بنزین خود توجه نمی کنیم. ما در زندگی خود درجاتی داریم که به ما هشدار می دهند که به سوی فاجعه ای در حال پیش روی هستیم. خواب یکی از این درجات است. اگر خواب کافی ندارید، در معرض خطر جدی قرار دارید و بدون در نظر گرفتن این علامت خطر جان خود را از دست می دهید.من متوجه شده ام که وقتی تحت استرس و اضطراب شدید هستم، در خطر اضافه وزن قرار می گیرم. این برای من نشانۀ بارزی است که احتیاج به ایجاد تغییراتی در زندگی ام دارم. اگر شما نیز کمی دقت کنید، درجاتی را مانند من خواهید یافت که به شما هشدار نزدیک شدن به یک فاجعه را می دهند.
  1. هر چه بار ما بیشتر باشد، مخزن سوخت ما هم همان قدر زودتر خالی می شود. بیشتر وقت ها خسته هستیم چون باری بیشتر از تحمل خود بر دوش داریم. کافی است یک مسئولیت دیگر بر لیست کارهایمان اضافه کنیم و خواهیم دید که این کار چه تأثیر بدی بر سطح نیروی ما خواهد داشت. وقتی مخزن سوخت ما در حال خالی شدن است، با افزودن یک چیز دیگر به زندگی خود، مسئلۀ از دست دادن سوخت را سخت تر می کنیم.
  2. وقتی می خواهیم کاری را فوری انجام دهیم، فشار بیشتری را احساس می کنیم. وقتی می خواهید کاری را فوری انجام دهید، نیروی خود را هدر می دهید. نمی توانید همچنان ” تخته گاز برانید” و عواقب آن را نبینید. جهش سریع در حال رانندگی، باعث تلف شدن بنزین می شود، و همین امر در تلف شدن نیرویتان در زندگی صادق است.
  3. این طور فکر می کنیم که محدودیت های مخزن ما، شامل حال ما نمی شود. بعضی از ما خود را ابرقهرمان می بینیم و معتقدیم راهنمایی های خدا برای تعیین مرزها در زندگی، برای ما صدق نمی کند. این گونه گستاخی، نیروی ما را تحلیل می برد. هیچ کدام از ما از عواقب کشیدن بار اضافی مصون نیستیم.

نوشتۀ: کشیش ریک وارِن

ترجمۀ: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO