خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایج

هر آنچه احساس می کنیم الزاماً نمی تواند حقیقت داشته باشد!

1/5 - (1 امتیاز)

هر آنچه احساس می کنیم الزاماً نمی تواند حقیقت داشته باشد!

«عاقبت دلبستگی به امور نفسانی، مرگ و عاقبت پیروی از امور روحانی، حیات و آرامش است…بنابراین انسانهای نفسانی نمی توانند خدا را خشنود سازند.» (رومیان 8: 6، 8  ترجمۀ مژده برای عصر جدید)

یادگیری مدیریت احساسات، کلید آرامش ذهن است. به عبارت دیگر، تو باید یاد بگیری که با آنچه احساس می کنی کنار بیایی!

در زیر چهار دلیل مهم وجود دارد که چرا باید احساسات خود را مدیریت کنی:

  • احساسات اغلب قابل اعتماد نیستند. رودۀ تو اغلب اشتباه می کند. حس ششم تو اغلب ناقص است. احساسات، اغلب تو را به یک کوچۀ بن بست می کشاند. تو نمی توانی به هر آنچه که احساس می کنی اعتماد کنی!

امثال 14: 12 می فرماید: «پیش روی انسان راهی هست که در نظرش درست می نماید، اما در آخر به مرگ می انجامد.» (ترجمۀ هزارۀ نو)

مجبور نیستی هر چیزی را که احساس می کنی بپذیری، زیرا هر آنچه که احساس می کنی الزاماً درست یا معتبر نیست و یا تو را به مسیر درست هدایت نمی کند.

  • مایل نیستی از تو سوءاستفاده شود. اگر احساسات خود را کنترل نکنی، آن ها تو را کنترل می کنند و از تو توسط خلق و خوی خودت سوءاستفاده خواهد شد و اگر همیشه با احساسات خود هدایت شوی، دیگران نیز از تو سوء استفاده خواهند کرد. بدتر از همه، احساسات منفی، ابزار مورد علاقۀ شیطان هستند. او از ترس، رنجش و نگرانی برای ایجاد خرابی در زندگی تو استفاده می کند.

کتاب مقدس در اول پطرس 5: 8 می فرماید: «هشیار و مراقب باشید زیرا دشمن شما ابلیس همچون شیری غرّان در گردش است و کسی را می جوید تا ببلعد.» (ترجمۀ هزارۀ نو)

  • هدف تو خشنودی خداست. اگر احساسات بر زندگی ات حاکم باشد، خدا نمی تواند بر زندگی تو حاکم باشد. اگر تصمیمات خود را بر اساس احساس می گیری، پس احساسات خود را خدای خود کرده ای، و اینجاست که خدا نمی تواند در زندگی تو خدایی کند.

رومیان 8: 6، 8 می فرماید: «عاقبت دلبستگی به امور نفسانی، مرگ و عاقبت پیروی از امور روحانی، حیات و آرامش است…بنابراین انسانهای نفسانی نمی توانند خدا را خشنود سازند.» (ترجمۀ مژده برای عصر جدید)

  • تو می خواهی در زندگی موفق باشی. مطالعات پی در پی نشان داده که ضریب عاطفی به نظر مردم برای موفقیت بسیار، مهمتر از ضریب هوشی آنها است. چند نفر را می شناسی که به خاطر حرفی که باعصبانیت گفته اند،آبروی خود را بردند؟ یا فرصت داشتن یک شغل خوب را به دلیل عدم کنترل خود از دست داده اند؟

کتاب مقدس در امثال 5: 23 می فرماید: «بلهوسی او باعث مرگش خواهد شد و حماقتش او را به نابودی خواهد کشاند.» (ترجمۀ معاصر)

وقتی تصمیم می گیری از عیسی پیروی کنی، این تصمیم شامل احساسات تو نیز می شود. عیسی نه فقط می خواهد بر فکر تو و آنچه انجام می دهی خداوندی کند بلکه صاحب احساسات تو نیز باشد. بله او می خواهد صاحب احساسات تو باشد.

کتاب مقدس می فرماید: «تا آخر عمر خود بر طبق ارادۀ خدا زندگی خواهد کرد، نه به هدایت شهوات نفسانی.» (اول پطرس 4: 2 ترجمۀ مژده برای عصر جدید).

 

تبادل نظر:

  • تصمیمات تو چقدر بر اساس احساسات استوار است؟ چگونه متوجه می شوی که یک “احساس” درست است یا نادرست؟
  • چرا مهم است که گوش سپردن به روح القدس را فرا بگیریم؟ چگونه این کار را انجام می دهی؟
  • کدام بخش از احساسات خود را باید به خدا بسپاری؟

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO