کتاب مقدس

مقدمه ای بر رسالۀ اول پولس به تسالونیکیان: نظری به کلیسا و شهر تسالونیکی

رای بدهید

مقدمه ای بر رسالۀ اول پولس به تسالونیکیان: نظری به کلیسا و شهر تسالونیکی

بازگشت ثانوی مسیح

کلیسای تسالونیکی، طی دومین سفر بشارتی پولس، در سال 51 میلادی بنیان گزاری شد (اعمال رسولان 17: 1-9).

با در نظر گرفتن اعمال رسولان 17: 2 چنین به نظر می رسد که پولس تنها مدت سه هفته در آن جا اقامت گزیده است. ولی فیلیپیان 4: 16، اول تسالونیکیان 2:9،  دوم تسالونیکیان 3: 8 نشان گر این مطلبند که او مدت طولانی تری در آن جا مانده است. احتمالاً او سه سبت متوالی را در کنیسه ها و بعداً در مکانی دیگر به موعظه و تعلیم پرداخته است. اما در هر صورت شواهد نشان می دهند که اقامت او، آن قدر نبوده که بتواند کلیسا را به طول کامل تعلیم دهد.

پولس هنگامی که از تسالونیکی بیرون افکنده شد، به بیریه که در 80 کیلومتری غرب قرار داشت، رفت. اما به زودی از بیریه نیز اخراج شد و در حالی که عازم یونان بود، سیلاس و تیموتائوس را در آن جا ترک گفت. یونان در 300 کیلومتری جنوب قرار داشت. پولس هنگامی که به آن جا رسید، طی نامه ای به دنبال سیلاس و تیموتائوس فرستاد و از آن ها درخواست کرد که هر چه سریع تر خود را به او برسانند (اعمال 17: 14 و 15). هنگامی که آن ها به یونان رسیدند، پولس در حالی که نسبت به کلیسای نوپای تسالونیکی ابراز نگرانی می نمود، تیموتائوس را به آن جا فرستاد. پولس در فاصلۀ زمانی که تا بازگشت دوبارۀ تیموتائوس به آتن داشت، به قرنتس مسافرت نمود. تیموتائوس در مراجعتش، تحمل شجاعانۀ مسیحیان تسالونیکی در شکنجه ها را به پولس خبر داد. او متذکر شد که عده ای از آنان نیز جان داده اند. همین مورد باعث شده بود که برای بازماندگان این سؤال پیش آید که آنانی که مردند چگونه از مزایای بازگشت ثانوی مسیح بهره مند خواهند گردید. پولس در رساله به تسالونیکیان تعالیم اصولی در این رابطه را ارائه می دهد. او در این رساله خاطر نشان می سازد که خوابیدگان در مسیح، هنگام بازگشت ثانوی او هیچ کمبودی نسبت به بقیۀ مسیحیان که زنده اند، نخواهند داشت.

تسالونیکی: تلفظ مدرن این شهر به صورت «سالونیکی» است. این شهر در گوشۀ شمال غربی دریای اژه واقع شده بود که روبروی آن بندری بود که بر سرزمین های حاصل خیز و پر آب قرار گرفته و بر شاه راه نظامی شمالی که روم را به شرق مربوط می ساخت، واقع شده بود. شهر تسالونیکی دارای دورنمای کوه المپیا بود که مقر خدایان یونانی را تشکیل می داد. این شهر از شهرهای ثروتمند آن زمان به شمار می رفت که توسط مقدونیه اداره می شد.

خدمت پولس در تسالونیکی: پولس اگر چه مدت زمان کوتاهی در این شهر قامت داشت، اما جنبش عظیمی در آن جا به وجود آورد. دشمنان او، او را متهم به «شورانیدن ربع مسکون» نمودند (اعمال رسولان 17: 6). در این شهر، عدۀ کثیری از یونانیان و تنی چند از زنان شریفه ایمان آوردند (اعمال رسولان 17: 4). این ایمان باعث انتشار مسیحیت در سرتاسر یونان شد (اول تسالونیکان 1: 8و9).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO