کتاب مقدس

معرفی کتابهای کتاب مقدس: فیلمون

5/5 - (1 امتیاز)
  رساله فیلمون   Philemon

کتاب فیلمون نیز یکی دیگر از نامه‌های پولس و در کل از ۱ فصل و ۲۵ آیه تشکیل شده و فیلمون نام یکی از مسیحیانی است که ساکن کولس بوده و خانه وی کلیسا و محل اجتماع ایمانداران بوده است. هدف پولس از نوشتن این رساله در ارتباط با شخصی به نام انیسمیس بود که غلام فیلمون محسوب می‌شد. انیسمیس از اهالی کُولُس بود که از ارباب خود دزدی کرده و فرار می‌کند، او به روم رفته و در آنجا با پولس آشنا می‌شود و به مسیح ایمان می‌آورد. محبت و بخشش مانند ستاره‌ای درخشان در سراسر کتاب مقدس می‌درخشد ، و یکی از درخشان‌ترین نقاط آن همین کتاب کوچک فیلمون است.

  نویسنده

در این نامه کوتاه ما سه بار در آیات ۱، ۹، و ۱۹ با نام پولس به عنوان نگارنده رساله برخورد می‌کنیم؛ احتمالا این نامه نیز همان زمانی فرستاده شده که نامه کولسیان ارسال شده است یعنی در حدود سال ۶۰ پس از میلاد. دلیل نوشتن نامه پولس از زندان روم به فیلمون به خاطر انیسمیس بوده است. پولس این نامه را برای پذیرش انیسمیس از طرف فیلمون و بسیار سنجیده و با سبکی نشاط انگیز می‌نویسد، و سعی می‌کند از عباراتی استفاده کند که شامل دو طرف قضیه باشد. در این نامه پولس، انیسمیس را جان خود و بسیار مفید می‌داند و از فیلمون می‌خواهد که او را بخشیده و همچون برادری مسیحی با او رفتار کند.
پولس سبک نگارش این درخواست را بر اساس یک روش سازمان یافته دوران یونان باستان و معلمان رومی نوشته تا ایجاد رابطه کرده، ذهن را متقاعد کند، و احساسات را به جریان بیندازد.

  زمینه

رساله فیلمون در مورد آشتی و روابط بین مسیحیان است. انیسمیس که به معنای ”مفید و سودمند“ است برده شخص ایمانداری بنام فیلمون بود، احتمالا او چیزی از ارباب خود دزدیده و فرار کرده بود. در یک برهه زمانی و در حالی که پولس در بازداشت بود انیسمیس او را ملاقات نمود و یک مسیحی شد. پولس ظاهرا این نامه را در همان زمانی تحریر کرده که نامه به کولسیان را می‌نوشته است و این نامه را برای ارسال به خود انیسمیس می‌دهد تا آنرا به فیلمون برساند (کولسیان ۴: ۹).
پولس از فیلمون درخواست می‌کند که انیسمیس را نه به عنوان یک برده بلکه به عنوان عضوی از خانواده و به عنوان یک برادر در خداوند بپذیرد. انیسمیس بر اساس برآورد پولس بسیار مفید خواهد بود چون حالا او یک شخص مسیحی شده بود (آیه ۱۱). پولس حتی قول داد تا هر آنچه را که انیسمیس بدهکار است خودش به فیلیمون بپردازد.

  تاریخچه

پولس در طول سومین سفر بشارتی خود در آسیای صغیر و در میان اهالی افسس خدمت کرد. این یک دوران طلایی و موفقیت آمیز برای خدمت پولس در میان غیر یهودیان بود، او شاهد ایمان آوردن افراد بسیاری بود چه از اهالی شهر و چه از افرادی که از افسس بازدید می‌کردند. یکی از بازدید کنندگان که در تحت تعلیم پولس به مسیح ایمان آورد مردی به نام فیلمون بود، او یک شخص برده دار و از اهالی شهرهای مجاور کولسی بود (۱: ۱۹). پولس در کتاب مقدس از فیلمون به عنوان ”برادر عزیز“ و ”همکار ما“ نام برده است، عنوانی که معمولا پولس به افرادی می‌دهد که برای مدت زمانی با وی مشغول خدمت بوده‌اند.
برده‌ای به نام انیسمیس از دست صاحب خود، فیلمون و از شهر کولسی به طرف روم فرار کرده بود، به این امید که بتواند در محیط پرجمعیت، خود را از نظرها ناپدید کند. هنگامی که انیسمیس در روم بود، بصورت تصادفی یا با طراحی خود، با پولس در ارتباط قرار گرفت، و از اینرو این برده فراری به سرعت و در تحت هدایت پولس به عیسی مسیح ایمان آورد. پولس از قبل برای ارسال نامه به کلیسای کولسیان به دست تیخیکس برنامه ریزی کرده بود. و در سال ۶۰ یا ۶۱ میلادی از سلول یک زندان در روم یک نامه تقریبا شخصی برای فیلمون نوشت و انیسمیس برده را به همراه نامه به کولسی باز گرداند. تقریبا واضح است که یک رابطه نزدیک بین پولس و فیلیمون وجود دارد و ما در نور متن نامه می‌توانیم هدف قابل توجهی را مشاهده کنیم و این همانا لطف، محبت، و عنایت شکوهمندانه مابین ایمانداران است.

  کاربرد

رساله فیلمون به ما یادآوری می‌کند که مکاشفه خدا با بشریت تا حد زیادی شخصی است. در بخشهای رسمی‌تر کتاب مقدس از قبیل اناجیل، یا رساله به رومیان، یا حتی نامه‌های پولس به کلیساهای فیلیپی یا کولسی، ممکن است به آسانی این تصور را در ذهن ما بوجود بیاورد که خدا وقت کافی برای مراقبت و رسیدگی به امور مردم بصورت فردی ندارد. رساله فیلمون به عنوان یک نوشته با ثبات و یک مستند قوی بر خلاف این تصور ایستاده، و آموزه‌های بلند پایه‌ای مانند محبت خدا، بخشش در مسیح، یا کرامت ذاتی بشر را متجلی می‌کند که تاثیری واقعی و مرتبط با زندگی روزمره افراد دارد. کتاب فیلمون نشان می‌دهد که اصولی مانند این می‌توانند و باید عمیقا زندگی ایمانداران را تحت تاثیر قرار دهد.

  جمع بندی

پیام پولس به فیلمون ساده بود: بر اساس محبت و بخششی که توسط کار خدا در قلب فیلمون شکل گرفته بود، او حالا باید همان محبت و بخشش را به انیسمیس برده نشان می‌داد که اینک ایماندار بود. در ماورای پیام پولس یک فشار مضاعف برای ترغیب فیلمون نیز وجود دارد زیرا پولس فیلمون را می‌شناخت. پولس انجیل را به فیلمون تعلیم داده و تفسیر کرده و شاهد نتیجه عمیق آن در زندگی فیلمون بود، او شاهد شکوفا شدن زندگی جدیدی در قلب یک مرده بود (۱: ۱۹). پولس می‌دانست که این گفتگو چیزی نیست که فیلمون آنرا سرسری و فاقد اهمیت در نظر بگیرد بلکه باعث افتخار و سربلندی او خواهد بود.
از اینرو پولس از فیلمون یک درخواست کرد. او از فیلمون می‌خواست که انیسمیس را بخشیده و او را به عنوان یک برادر در مسیح بپذیرد، و پولس مایل بود که انیسمیس دوباره به نزد او باز گردانده شود زیرا او را برای خدمت به خدا مفید و سودمند تشخیص داده بود (۱: ۱۱-۱۴). پولس گناه انیسمیس را کوچک نکرد؛ در واقع این به نوعی یک لطف کم ارزش نبود که پولس از فیلمون درخواست کرده بود. این درخواستی بود که فیلمون باید چیزهایی را قربانی می‌کرد و به همین دلیل، پولس موضوع را با ملایمت و درایت کامل عنوان کرد (۱: ۲۱). نامه پولس به فیلمون یک تصویر کاملا رنگی از یک تبدیل زیبا و با شکوه از برده داری به دوستی و برادری ارائه می‌دهد که همانا نتیجه و فرایندی از محبت و بخشش مسیح است.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO