کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس:نوبح، نوف، نوفح، نهلال، نیاپولیس، نیعه، نیکوپولیس، نینوا و وادی صفاته

رای بدهید

نُوبَح      داوران 8: 11        Nobah

نام شهری در شرق جلعاد که جدعون مدیان را در آنجا شکست داد (داوران 8: 11).

نوف      اشعیا 19: 13       Noph

نام عبرانی شهر ممفیس (Memphis) (هوشع 9: 6) واقع در غرب سواحل نیل و جنوب «قاهره» (Vairo) که احتمالاً در زمان یوسف و خروج بنی اسرائیل از مصر پایتخت مصر سفلی (Egypt lower) بوده است.

نوفَح        اعداد 21: 30         Nophah

نام شهری موآبی همراه با حشبون، دیبون و مدیا ابتدا به دست اموریان و سپس توسط بنی اسرائیل تسخیر گردید.

نَهلال (چراگاه)      یوشع 19: 15    Nahallah (Nahalal)

یکی از شهرهای لاویان در اراضی قبیلۀ زبولون که در نزدیکی قطه و دمنه قرار داشت (یوشع 19: 15؛ 21: 35). بنی اسرائیل نتواستند کنعانیان را به طور کامل از آن حدود خارج نمایند.

نیاپولیس (شهر جدید)               اعمال 16: 11                             Nea polis

معنی لغوی آن «شهر جدید» است. درشمال یونان قرار داشته و بقایای تاریخی شهر نشان می دهد که در زمان قدیم اهیمت زیادی داشته است. پولس پس از شروع سفر به طرف مکادونیه ابتدا به این شهر وارد شد (اعمال 16: 11).

نَیعَه (لرزان)                          یوشع 19: 13                                 Neah

یکی از شهرهای مرزی شمال قبیلۀ زبولون بوده است. از آنجایی که به رمون نزدیک بوده احتمالاً موضع فعلی آن نمرین (Nimrin) در غرب «کورن هاتین» (Kurn Hattin) واقع است.

نیکوپولیس (شهر پیروزی)     تیطس 3: 12         Nicopolis

نام منطقه ای که پولس تصمیم داشت زمستان را در آنجا سپری کند (تیطس 3: 12). در آن زمان در کریت (تیطس 1: 5) بود. چند شهر به این نام وجود داشت که یکی در تریس (Thrace)، دیگری در سیسیلی و شهر دیگر در اپیروس (Epirus) واقع بود. احتمالاً پولس به مورد سوم اشاره کرده است که در سال 30 قبل از میلاد به وسیلۀ آگوستوس بنا شد.

نینوا       پیدایش 10: 12         Nineveh

شهری بسیار مشهور که در سواحل شرق دریای مدیترانه و در مقابل موصل قرار داشته و نمرود به عنوان مؤسس آن شناخته شده است (پیدایش 10: 8-10). یونس از این شهر به عنوان یکی از شهرهای بزرگ زمان خود نام می برد (یونس 3: 13). احتمالاً سه روز طول کشیده که وی به این شهر رسیده است. جمعیت آن در آن زمان 000/600 نفر بوده و احتمالاً کتاب مقدس تنها به جمعیت کودکان آن یعنی 000/120 نفر اشاره می کند. عبارت «در میان راست و چپ تشخیص نتوانند داد» کنایه از بی گناهی این جمعیت استفاده شده است. تا زمان سنحاریب نینوا پایتخت نمی گشت (705 تا 681 ق.م.). گرچه پادشاهان قبل از او نیز قصرها و معابدی در این شهر ساختند. بزرگترین کشف در حدود آن منطقه قصر سنحاریب بوده است (2پادشاهان 19: 36). سنحاریب دیوار بزرگ با 40 تا 50 پا ارتفاع در آنجا ساخت. ناحوم سقوط شهر ستم گر نینوا را نبوت کرد (نحمیا 2: 1-3: 19؛ صفنیا 2: 15-18). مادی ها و بابلی ها آن را در سال 606 ق.م. فتح ساختند. برای کسب اطلاع بیشتر به آشور مراجعه شود.

وادی صَفاتَه         2تواریخ 14: 11         Valley of Zephathah

نام وادی در نزدیکی مریشه که آسا با زارح حبشی و  لشگریانش در آنجا جنگید و خدا حبشیان را در مقابل آسا و یهودا شکست داد (2تواریخ 14: 10-15).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO