کتاب مقدس

روش های مطالعه کتاب مقدس: روش شرایط و زمینه ها

2/5 - (1 امتیاز)

مکاشفه خدا در روند تاریخ آشکار شده است و اغلب شخصیت های کتاب مقدس بر خلاف شرایط تاریخی دوران خود عمل می کردند. در نتیجه هنگامی که از شرایط زمانیِ نوشته شدن کلام خدا آگاهی داشته باشیم، آن را بهتر درک می کنیم.

تعریف

در این روش مطالعه، از طریق آگاهی یافتن از شرایط و زمینه وقایع، موضوعات و افراد می توانید کلام خدا را بهتر درک نمایید. لازمه این کار مطالعه شرایط تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی دوران نوشته شدن هر کدام از کتاب های کتاب مقدس است.

اهمیت در نظر گرفتن شرایط

همانطور که قبلاً گفتیم به منظور درک کامل و بهتر کلام خدا لازم است که در واقع به دوران نوشته شدن کلام خدا بازگردیم، دنیا را همانطور که آنها می دیدند، ببینیم و همانند آنها احساس نماییم.

یکی از اصول اولیه تفسیر این است که چون کتاب مقدس از جایگاه تاریخی برخوردار است، بنابراین برای درک بهتر، باید آن را در پرتو تاریخ دوران نگارش خود، بررسی و مطالعه کرد. به علاوه، قبل از اینکه بتوانیم پیغام کلام خدا را برای زندگی امروز خود درک کنیم، باید ابتدا مطمئن باشیم که کلام خدا در زمان نوشته شدنش چه کاربردی داشته و برای خوانندگان اولیه اش چه معنا و پیغامی داشته است. اغلب یک کلمه، جمله یا یک اسم در فرهنگ های مختلف و حتی در یک فرهنگ، اما در زمانهای مختلف، معنا و کاربردی متفاوت پیدا می کند.

یافته های باستان شناسی باعث شده که امروزه شناخت بیشتری از فرهنگ ها و زمینه تاریخی دوران نوشته شدن کتاب مقدس داشته باشیم. شما می توانید با استفاده از منابع مختلف از این اطلاعات بهره مند شوید. در این روش مطالعه شما به منابع و کتب زیر احتیاج دارید:

– فرهنگ یا دایره المعارف کتاب مقدس

– راهنمای مطالعه کتاب مقدس

– اطلس کتاب مقدس

علاوه بر این کتاب ها شاید بخواهید از کتاب های دیگری که اطلاعاتی درباره زمینه تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی دوران نوشته شدن کتاب مقدس در اختیار شما می گذارند، استفاده کنید. برای مثال:

-Archeology and the New Testament, by Merrill F. Unger(Zondervan)

-Archeology and the Old Testament, by Merrill F. Unger, (Zondervan)

-Bible and Archeology, by J. A. Thompson

-Biblical World the edited by Charles F. Pfeiffer(Baker)

-Everyday Life in Bible Times(National geographic society)

-Great People of the Bible and How They Lived

-Harper’s Encyclopedia of Bible Life, by Madeleine S. and J. Lane Miller

-The Wicliffe Historical Geography of Bible Lands, by Charles F. Pfeiffer and Howard F. Vos

قدم هایی برای روش مطالعه شرایط و زمینه ها

قدم اول: انتخاب یک کتاب یا موضوع از کتاب مقدس

یک موضوع، شخصیت یا کتاب از کتاب مقدس را انتخاب کنید و شروع به جمع آوری درباره آن نمایید. برای این کار از منابع و کتبی که در اختیار دارید، استفاده کنید‌.

قدم دوم: تهیه فهرستی از کتب و منابع

فهرستی از تمام کسانی منابعی که در اختیار دارید، تهیه کنید. این کار برای شما مفید است و می تواند کمک کند.

قدم سوم: جمع آوری اطلاعاتی درباره شرایط جغرافیایی

ابتدا احتیاج دارید اطلاعات عمومی درباره وضعیت جغرافیایی فلسطین و خاور نزدیک جمع آوری کنید. این اطلاعات شامل، انواع سرزمین ها، کوهها و تپه های مهم، دریاچه، دریاها و رودخانه های بزرگ، محل شهرها و کشورهای همسایه و مرزها است.

هنگام مطالعه عهد جدید و مخصوصاً سفرهای بشارتی پولس، لازم است که با شهرها و کشورهای حوزه مدیترانه که در آن روزگار جزو امپراطوری روم بودند، آشنا شوید.

در هنگام مطالعه جغرافیایی کتاب مقدس باید از خود این سوال را بپرسید که: “این شرایط جغرافیایی بر آنچه مطالعه می کنم چه تاثیری داشته است؟”

قدم چهارم: جمع آوری اطلاعاتی درباره شرایط تاریخی

شما لازم است که ترتیب زمانی وقایع قوم بنی اسرائیل را تهیه نمایید. دوره های مختلف تاریخ قدم یهود را بیاموزید. از تأسیس و تاریخ شهرهای مهم آن با خبر شوید. همچنین باید از دوره های مختلف خدمت مسیح و سفرهای بشارتی پولس رسول آگاهی داشته باشید. به علاوه اگر از وقایع مهمی که در طول آن دوران در سایر نقاط جهان رخ داده اطلاعاتی کسب نمایید، برای شما مفید خواهد بود.

در هنگام مطالعه شرایط تاریخی باید از خود این سوال را بپرسید: “چه عواملی باعث شد که این وقایع اتفاق بیفتد؟ این وقایع چه تأثیری بر زندگی انسانها داشت؟”. مخصوصا بر وقایعی که حاکمیت خدا بر تاریخ نشان می دهند، توجه داشته باشید.

قدم پنجم: جمع آوری اطلاعاتی درباره شرایط فرهنگی

علاوه بر شرایط جغرافیایی و تاریخی، احتیاج دارید که درباره خود مردمانی که در آن دوره زندگی می کردند، اطلاعاتی کسب نمایید. در زیر موضوعات مختلفی که در این زمینه لازم است مطالعه کنید، بیان شده است. البته در تمام قسمت ها باید این سوال را از خود بپرسید که: “تمام این مطالب چه تأثیری بر پیغام و مردمانی که در حال مطالعه آنها هستم، گذاشته است؟”

– نوع لباس هایی که می پوشیدند.

– شغل و حرفه های مختلف در آن دوران

– موسیقی در کتاب مقدس

– سبک معماری در خاور نزدیک

– آداب و رسوم در کتاب مقدس

– تفریح و سرگرمی در آن دوران

– چگونگی زندگی خانوادگی در خاورمیانه

– هنر در کتاب مقدس

– زبان و ادبیات اقوام مجاور

– مراسم مذهبی در قوم اسرائیل و اقوام بت پرست همسایه

– مذاهب دروغین در آن زمان

– سلاح ها و ابزار مورد استفاده در آن زمان

قدم ششم: جمع آوری اطلاعاتی درباره شرایط سیاسی

اکثر وقایعی که در تاریخ قوم اسرائیل در عهد عتیق و در زمان مسیح، پولس و سایر رسولان در زمان حاکمیت رومی ها رخ داده است، مربوط به شرایط سیاسی در آن دوره می گردد. پادشاهان، امپراتورهای و حاکمان در آن دوره بر مردم تسلط داشتند. برای مثال قوم اسرائیل بیشتر تاریخ خود را تحت تسلط نیروهای خارجی و حتی در اسارت گذرانید. اما باید به خاطر داشته باشید که خدا همیشه شرایط سیاسی را تحت کنترل داشته است. حتی نبوکدنصر پادشاهی نیز از این حقیقت آگاهی داشت (دانیال ۴: ۳۴-۳۵).

قدم هفتم: خلاصه کردن

به نتایج بررسی های خود در قدم های سه الی شش نظری بیندازید و آنها را از طریق پاسخ دادن به دو سوال زیر خلاصه نمایید:

– این شرایط و زمینه های مختلف چگونه به من در درک بهتر آنچه می خوانم، کمک می کند؟

– این شرایط بر موضوع یا کتابی که مطالعه می کنم، چه تأثیری داشته است؟

قدم هشتم: تعیین کاربرد شخصی

تعیین و نوشتن کاربرد شخصی در این روش مطالعه، کمی مشکل به نظر می رسد. در واقع باید از اینکه از شرایط و زمینه ها با خبر شدید، شرایط خود را با آن مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید که امروز چگونه باید عمل نمایید.

برای مثال بعد از مطالعه شرایط جغرافیایی،  تاریخی، فرهنگی و سیاسی شهر قرنتس، شما می توانید شرایط آنها را با شرایط خود مقایسه کنید و ببینید پولس برای مقدس بودن در فرهنگ شهر قرنتس که به فساد اخلاقی و بی بند و باری معروف بود، چه راه حلی پیشنهاد می کند و امروز شما در شرایط و فرهنگ خود برای مقدس بودن باید چه کاری را انجام دهید.(مترجم)

منابعی برای مطالعه بیشتر

-The Mistorical Method, Merrill C. tenney

-Effective Bible Study (chapters 11-14) Howard F. Vos (Zondervan)

نمونه ای از روش مطالعه شرایط و زمینه ها

1)موضوع: افسسیان‌۱(کتاب افسسیان)

2)کتب و منابع مورد استفاده:

-Eerdmans Handbook to the Bible

-The New Bible Dictionary

-The Londrvan Pictorial Encyclopedia  of the Bible

3) شرایط جغرافیایی:

شهر افسس در ساحل غربی آسیای صغیر، در دهانه رودخانه کیستر(Cayster) یکی از چهار دره بزرگ که از شرق به غرب امتداد یافته و به دریای اژه منتهی می گردند واقع شده است. این شهر در آغاز در یک شاهراه بزرگ واقع بود که به سمت شرق امتداد داشت و از عرض آسیای صغیر از سوریه و سپس از بین النهرین، فارس و هند می گذشت.

افسس یک شهر بندری بزرگ بود که در زمان پولس رسول حدود 00/400  نفر جمعیت داشت و مهم ترین شهر در استان رومی آسیای صغیر محسوب می گردید. موقعیت مناسب و حساس این شهر باعث گردیده بود که در دنیای آن روزگار محل تلاقی راه های تجاری زمینی و دریایی باشد.

4) زمینه تاریخی:

افسس یک شهر قدیمی است که از اصل و منشاء آن اطلاع چندانی در دست نیست. این شهر در دوران حِتّی های باستان (اوایل قرن  ۱۳ق.م) یک شهر بندری مهم بود.

در حدود ۱۰۸۰ ق.م. این شهر توسط یونانی ها، که از آن سوی دریای اژه آمده بودند، فتح گردید و مستعمره آنها شد و از آن زمان نفوذ و تأثیر فرهنگ یونانی آغاز گردید. پنج قرن بعد این شهر به وسیله پادشاه مشهور، Croesus فتح گردید. او دوباره این شهر را تحت تأثیر آسیا قرار داد.

فارسها در سال ۵۵۷ ق.م. این شهر را تحت سلطه خود در آوردند و بعد از حدود ۲ قرن کشمکش و نزاع با یونانی ها، اسکندر کبیر در سال ۳۳۵ ق.م. این شهر را تصرف کرد و تسلط و تأثیر یونانی ها تا زمان رومی ها بر این شهر ادامه داشت.

رومی ها در سال ۱۹۹ ق.م. این شهر را تصرف کردند و تا زمان پولس رسول و بعد از آن نیز تحت کنترل آنها یا متحدانشان قرار داشت. افسس در استان رومی آسیای صغیر تبدیل به یک شهر مهم و اصلی شده بود، اگر چه هنوز پرغامس پایتخت بود.

5) شرایط فرهنگی:

از زمانی که در سال ۱۰۸۰ ق.م. یونانی ها این شهر را تصرف کردند، دو فرهنگ متفاوت آسیایی و یونانی در تضاد با یکدیگر در این شهر وجود داشت. مذهب اصلی مردمان شهر افسس عبارت بود از پرستش الهه مادر که یونانی ها بعداً آن را آرتمیس(دیانا در فرهنگ رومی) نامیدند. در این شهر الهه مادر، یک عبادتگاه داشت که بعداً یونانی ها معبدی با شکوه برای آن ساختند که در دنیای آن روزگار بسیار معروف بود.

قرار داشتن شهر افسس بر سر راه اروپا و مشرق زمین، باعث گردیده بود که این شهر یک چهره جهانی به خود گیرد و مردمان مختلف از زمینه های متفاوت، مخصوصاً بازرگانان و ملاحان، در آنجا با یکدیگر زندگی می کردند. بنابراین افسس یک شهر جهانی بود که عمدتاً از نظر فرهنگی، یونانی بود اما تأثیر و نفوذ آسیایی نیز در همان زمان وجود داشت. این شهر از تمام امکانات رفاهی یک شهر متجدد رومی از قبیل سالن ورزشی، ورزشگاه، تئاتر و مرکز خرید برخوردار بود.

6)شرایط سیاسی:

در زمان پولس رسول، چون افسس، یک شهر وفادار رومی بود، بوسیله فرمانداران رومی از پرغامس  اداره می گردید. در نتیجه اجازه داشت که حاکمان خود را داشته باشد و بر اساس نژاد ساکنان خود به اقوام مختلف تقسیم شده بود. در زمان پولس شش قوم وجود داشتند و نماینده های آنها در مجمع خود”نماینده شهر” را انتخاب می کردند که مسئول تمام مجمع های عمومی شهر بود.

دیگر حاکمان رسمی شهر عبارت بودند از: ماموران شهری روم و ماموران معبد.

7) خلاصه برداشت ها:

شهر افسس در زمان پولس یکی از شهرهای مهم بود و به دلیل موقعیت مناسب و مهمی که داشت پولس رسول و همراهانش آن را در سفر بشارتی دوم خود در اولویت قرار دادند. پولس رسول بعداً در سفر سوم بشارتی خود مدتی در آنجا خدمت کرد.

به دلیل جنبه جهانی که این شهر داشت، این امکان را فراهم می آورد که به مردمان متفاوتی از قبیل رومی ها، یونانی ها و آسیایی ها پیام انجیل اعلام شود. همچنین امکان خدمت بین مسافرانی که از طریق زمینی یا دریایی به آنجا می آمدند، وجود داشت.

تاریخ و شرایط جغرافیایی شهر افسس آن را تبدیل به یک شهر مناسب و مهم برای تأسیس کلیسا و سپس گسترش و توسعه پیام انجیل به تمام نواحی اطراف، کرده بود. چرا که بوسیله کاروان ها و یا کشتی ها با نواحی بسیاری در ارتباط بود.

8) کاربرد شخصی:

در زمانی که جمعیت جهان به حد انفجار رسیده است و بی عدالتی و گناه در ابعاد مختلف آن دیده می شود، این وظیفه من است که با زندگی مقدس و خداپرستانه و محبت به همنوعان خود، جلال خدا را آشکار سازم و باعث گردم که دیگران طالب شناخت هرچه بیشتر خدا و انجام دادن خواست و اراده او باشند.

برگرفته از کتاب دائره المعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO