روح القدس شناسی: تعمید در روح القدس
تعمید در روح القدس
“زیرا که یحیی به آب تعمید می داد لیکن شما بعد از اندک ایامی به روح القدس تعمید خواهید یافت”. (اعمال 1: 5)
یکی از آموزه های اصلی کلام خدا تعمید در روح القدس است (اعمال 1: 4 توجه کنید که در خواندن بهتر است “تعمید در” خوانده شود تا “تعمید با”). در ارتباط با تعمید در روح القدس کلام خدا موارد زیر را تعلیم می دهد:
1) تعمید در روح القدس برای تمام کسانی است که به مسیح ایمان داشته، تولدی تازه یافته و سکونت روح را دریافت کرده اند.
2) یکی از اهداف کلیدی مسیح در خدمت زمینی خود تعمید پیروانش در روح القدس بود (متی 3: 11؛ مرقس 1: 8؛ لوقا 3: 16؛ یوحنا 1: 33).
او به شاگردانش دستور داد قبل از تعمید در روح القدس و “آراسته شدن به قوت از اعلی” شهادت دادن را آغاز نکنند (لوقا 24: 49؛ اعمال 1: 4-5، 8). عیسی مسیح خود نیز خدمت زمینی اش را، “قبل از مسح شدن با قدرت روح القدس” آغاز نکرد (اعمال 10: 38؛ لوقا 4: 1، 18)
3) تعمید در روح القدس عمل متفاوت و مجزای روح القدس از تولد تازه است.
همان طور که کار تقدیس روح القدس کار مجزا و مکمل تولد تازه است، تعمید در روح القدس نیز مکمل کار تولد تازه و کار تقدیس روح است. مسیح در روز قیام خود به شاگردانش دمید و گفت: “روح القدس را بیابید” (یوحنا 20: 22) این واقعه نشان دهندۀ بخشیدن تولد و زندگی تازه به آنها است (ر.ک موضوع تولد تازه شاگردان). پس از آن عیسی به آنها گفت که می باید به وسیلۀ روح القدس “قوت یابند” (لوقا 24: 49؛ اعمال 1: 5، 8). برای شاگردان این تجربه ای پس از بدست آوردن تولد تازه بود (اعمال 11: 17). در نتیجه این امکان وجود دارد که کسی تولد تازه بیابد و روح القدس در او سکونت داشته باشد ولی هنوز در روح القدس تعمید نیافته باشد (اعمال 19: 6).
4) تعمید در روح القدس به معنی پر شدن با روح القدس است (اعمال 1: 5؛ 2: 4).
بنابراین تعمید فقط در و پس از پنتیکاست اتفاق می افتد. در ارتباط با کسانی که با روح القدس قبل از پنتیکاست پر شدند (لوقا 1: 15، 67) لوقا از واژۀ تعمید در روح القدس استفاده نمی کند و فقط بعد از صعود مسیح این واژه وجود دارد (لوقا 24: 49-51؛ یوحنا 16: 7-14؛ اعمال 1: 4).
5) در کتاب اعمال رسولان سخن گفتن به زبان ها به عنوان نشانۀ ظاهری تعمید در روح القدس ارائه شده است (2: 4؛ 10: 45-46؛ 19: 6).
تعمید در روح القدس به حدی با تجلی خارجی سخن گفتن به زبانها پیوسته است که بایستی به عنوان حالت معمول همراه با دریافت روح القدس در نظر گرفته شود (ر.ک موضوع سخن گفتن به زبانها).
6) تعمید در روح القدس، شجاعت شخصی و قدرت روح القدس را در زندگی ایماندار به منظور انجام کارهای اعجاب انگیز در نام مسیح به ارمغان آورده و شهادت و بشارت دادن او را مؤثر می سازد (اعمال 1: 8؛ 2: 14-41؛ 4: 31؛ 6: 8؛ رومیان 15: 19-18؛ 1قرنتیان 2: 4).
این قدرت نیرویی فاقد شخصیت نیست بلکه تجلی روح القدس است که به وسیلۀ آن عیسی، جلالش و اعمالش در میان او حاضر می باشد (یوحنا 14: 16-18؛ 16: 14؛ 1قرنتیان 12: 7).
7) نتایج دیگر تعمید واقعی در روح القدس:
الف) ظهور نبوت و اعلان پرستش (اعمال 2: 4، 17؛ 10: 46؛ 1قرنتیان 14: 2).
ب) افزایش حساسیت نسبت به گناه که روح القدس را محزون می سازد. جستجوی بیشتر به دنبال عدالت و هوشیاری عمیق نسبت به داوری بی دینان توسط خدا (یوحنا 16: 8؛ اعمال 1: 8).
پ) زندگی که عیسی مسیح را جلال می دهد (یوحنا 16: 13-14؛ اعمال 4: 33).
ت) دید جدید (اعمال 2: 17).
ث) تجلی عطایای مختلف روح القدس (1قرنتیان 12: 4-10).
ج) تمایل بیشتر به دعا کردن (اعمال 2: 41-42؛ 3: 1؛ 4: 23-31؛ 6: 4؛ 10: 9؛ رومیان 8: 26).
چ) محبت و درک بیشتر کلام خدا (یوحنا 16: 13؛ اعمال 2: 42).
ح) هوشیاری بیشتر نسبت به حقیقت پدر بودن خدا (اعمال 1: 4؛ رومیان 8: 15؛ غلاطیان 4: 6).
8) کلام خدا چندین شرط را برای تعمید در روح القدس ذکر می کند:
الف) باید با ایمان عیسی مسیح را به عنوان خداوند و نجات دهندۀ خود بپذیریم و از گناه رو گردانده و (اعمال 2: 38-40؛ 8: 12-17) خواسته هایمان را به ارادۀ او تسلیم کنیم (به آنانی که مطیع هستند؛ اعمال 5: 32). برای آنکه بتوانیم “ظرف عزت مقدس و نافع برای مالک خود” باشیم می باید هر آنچه را که باعث رنجش خدا می گردد، از خود دور کنیم (2تیموتائوس 2: 21).
ب) می باید بخواهیم که از روح القدس پر شویم. مسیحیان می باید تشنگی زیادی برای تعمید در روح القدس داشته باشند (یوحنا 7: 37-39؛ اشعیا 44: 3؛ متی 5: 6؛ 6: 33).
پ) اغلب این تعمید را در پاسخ به دعا می یابیم (لوقا 11: 13؛ اعمال 1: 14؛ 2: 1-4؛ 4: 31؛ 8: 5، 17).
ت) باید انتظار داشته باشیم که خدا ما را در روح القدس تعمید دهد (مرقس 11: 24؛ اعمال 1: 4-5).
9) تعمید در روح القدس در زندگی ایماندار به وسیلۀ دعا (اعمال 4: 31)، شهادت دادن (4: 31، 33)، پرستش در روح (افسسیان 5: 18-19) و زندگی مقدس (افسسیان 5: 18) ادامه می یابد.
هر چند که در ابتدا آمدن روح القدس در زندگی یک ایماندار با قدرت اتفاق بیفتد ولی اگر زندگی شخص همراه با عبادت، شهادت و تقدس نباشد، کم کم از جلال آن کاسته می شود.
10) تعمید در روح القدس فقط یکبار در زندگی ایماندار اتفاق می افتد و اشاره به کار وقف و جدایی ایماندار برای کار شهادت دادن در قدرت و عدالت است.
کتاب مقدس به ما تعلیم می دهد که بعد از تعمید در روح القدس، پری جدید در روح القدس وجود دارد (اعمال 4: 31؛ 2: 4؛ 4: 8؛، 31؛ 13: 9 و افسسیان 5: 18). بنابراین تعمید در روح القدس باعث وارد شدن ایمانداران به ارتباطی با روح القدس وارد می گردد که می تواند مجدداً احیاء شده (اعمال 4: 30) و ادامه می یابد (افسسیان 5: 18).
برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |