کتاب مقدس

گیاهان کتاب مقدس: بادام، باقلا، بان، بقول، بلسان و بلوط

رای بدهید

بادام       پیدایش 43: 11         Almond

واژۀ عبری آن (shaqed) به معنی «بیداری» است. درختی است که از نظر ظاهر و شکوفۀ آن شبیه درخت هلو می باشد و گل های آن در ماه فوریه و یا حتی ژانویه ظاهر می گردد. از درخت بادام در فلسطین به عنوان منادی بهار استقبال می شد (ارمیا ۱: ۱۱، ۱۲). شکوفه های صورتی و سفید آن نشانۀ امیدواری و وعدۀ یک زندگی جدید بود. اشاره به آن، به عنوان یکی از محصولات سرزمین، به دوران یعقوب باز می گردد (پیدایش ۴۳: ۱۱). در حال حاضر نیز بادام و روغن آن یکی از صادرات مهم اردن است. شکوفه دادن و بادام رسانیدن عصای هارون نشانه ای از برکت یافتن و انتخاب شدن وی از جانب خدا بود (اعداد ۱۷: ۸). همانطور که در خروج ۲۵: ۳۱-۳۸ بیان شده است تصور گل بادام یکی از تزئینات هنری بر روی هفت شاخۀ چراغدان بود.

درخت آن کمی از درخت هلو بزرگ تر است و پراکندگی آن از اسپانیا تا کشور چین است به خصوص در کشور سوریه یافت می شود.

باقلا      2سموئیل 17: 28          Bean

باقلای فلسطین در واقع باقلای اسبان است. به صورت وسیعی توسط مصریان، یونانیان و رومی ها زراعت می شد.در روزگاران قدیم بیشتر توسط فقرا خورده می شد و امروزه بیشتر به منظور استفادۀ گله ها زراعت می شود. در زمان فرار داود از ابشالوم، باقلا قسمتی از غذای خریداری شده توسط برزلایی برای داود و همراهانش بود (۲سموئیل ۱۷: ۲۸). یکی از ترکیبات نان عجیبی بود که حزقیال باید می پخت (حزقیال ۴: ۹).

بان (حنا)      غزل غزلها 1: 14        Camphire

این درخت نباید با درخت کافور که درخت بومی چین است،  اشتباه گردد. این همان گیاه حنا است، بوته یا درختی است که ارتفاع آن به ۱۰ پا می رسد. این گیاه را می توان در مناطق گرمسیری فلسطین یعنی عین جدی و اریحا یافت. دارای گل های کرِم رنگی است که مانند خوشه های انگور آویزان می باشند و بوی آن بسیار شبیه بوی رُز است (غزل ۱: ۱۴: ۴: ۱۳). مادۀ قرمزی که امروزه به نان حنا شناخته می شود از برگ های آن تولید می شود. مردان و زنان از این ماده به منظور رنگ کردن موها و ناخن های خود استفاده می کنند. این درخت در فلسطین، عربستان، مصر و شمال آفریقا پراکنده است.

بقول     دانیال 1: 12      Pulse

واژۀ به کار رفته در دانیال ۱: 1۲ برای محققین به صورت یک معما است. واژۀ آن به مفهوم «دانه ها» می باشد و بیشترین احتمالی که برای آن می رود این است که واژه ای کلی برای سبزیجات خانوادۀ نخود از جمله لوبیا، عدس و نخود باشد.

بَلَسان     پیدایش 37: 25        Balm, Balsam

درختچه ای است خاردار و دارای شاخه های کوتاه و منتهی به ۲ یا ۳ برگ مرکب که از برگچه های پوشیده از تارهای ظریف تشکیل شده اند. برگچه های آن، ظاهری بیضوی معکوس یا نوک تیز با کناره های صاف دارند. میوۀ آن کروی یا گلابی شکل و کمی گوشتدار است. محل رویش این گیاه نواحی مختلف عربستان و حبشه است. در بافت آبکش این گیاهان مجاری ترشحی دارد که غالباً به یکدیگر پیوسته و حفرۀ نسبتاً بزرگی را به وجود می آورند‌. این حفره ها محتوی صمغی هستند که گاهی به صورت طبیعی از شکاف درخت خارج می شود. این صمغ تحت عنوان میر (Myrrhe) در بازارها عرضه می گردد. این صمغ دارای بوی مخصوص، ملایم، معطر و مطبوع با طمعی تلخ است. مصرف این صمغ از زمان های قدیم معمولی بوده است. عبرانی ها استفادۀ نوعی از آن را که به طور خودبه خود از شکاف درخت خارج می شد و به ندرت به دست می آمد، در مواقع انجام مراسم مذهبی خود الزامی می دانستند.‌ این صمغ جنبۀ دارویی نیز داشته است (ارمیا ۵۱: ۸). روغنی که از له کردن میوۀ آن به دست می آمد تا قرن ۱7 ق.م. مصرف دارویی داشت.

بَلوُط       پیدایش 35: 8           Oak

گیاهی است به صورت درخت یا درختچه و دارای انواع پراکنده در جنگل های مناطق معتدلۀ نیمکرۀ شمالی. عموماً برگ هایی کامل یا لوبدار و گلهایی یکپایه دارند. میوۀ آن ها فندقه است و پوشش پیاله مانندی در طی دوران نمو میوه تولید می کند و تمام یا قسمتی از میوه را نیز فرا می گیرد.

از انواع تنومند و سخت آن چند نوع در فلسطین و سوریه مشاهده شده است. از آنجایی که دره ها مناطق گرمی می باشند تمامی ۲۴ نوع آن در نواحی تپه ای و کوهستانی یافت می شوند.

۹/۱۰ گیاهان موجود بر کوه کرمل را درختان بلوط تشکیل می دهند. بلوط سبز در زمین خشک و سخت رشد می کند و احتمال دارد که کنیز راحیل در پای یکی از این درختان تنومند دفن شده باشد (پیدایش ۳۵: ۸). بلوطی که در اشعیا ۲: ۱۳ و ۴۴: ۱۴ و حزقیال ۲۷: ۶ و زکریا ۱۱: ۲ به آن اشاره شده است بلوط همیشه بهار می باشد که امروزه نیز در باشان فراوان است. بلوط همیشه بهار، میوۀ فراوانی دارد که خوک ها از آن تغذیه می کنند.‌ مکان های بلند که در آن جا بتهای دروغین پرستیده می شدند (اشعیا ۵۷: ۵؛ ۶: ۱۳؛ ۲پادشاهان ۱۶: ۴) ممکن است بیشه های بلوط بوده باشند (هوشع ۴: ۱۳ و اشعیا ۱: ۲۹). بلوط، قوی (عاموس ۲: ۹) و دائمی شناخته می شد و نابودی آن نشانۀ بدبختی بود (زکریا۱۱: ۲).

بلوط      اشعیا 6: 13           Teil

منظور درخت لیمو ترش یا درخت نمدار است و در اشعیا 6: ۳۱ درخت بنه منظور است. بنه درختچه ای به ارتفاع ۲ تا ۵ متر و دارای برگ هایی مرکب از ۹ تا ۱۱ برگچه است. گل های آن مجمتع به صورت خوشه و میوه ای شفت و به رنگ قرمز دارد (میوۀ گوشتدار و ناشکوفا محتوی یک هستۀ سخت). میوه اش پس از رسیدن، به رنگ قهوه ای در می آید. در غالب نواحی اروپا، منطقۀ مدیترانه، آسیای صغیر، آفریقای شمالی و ایران می روید. از این گیاه به حالت طبیعی یا در اثر شکاف، صمغی خارج می شود که سالانه ۳۰۰ تا۳۵۰ گرم از این ماده حاصل می گردد. رنگ آن خاکستری مایل به سبز یا زرد مایل به سبز، بوی آن ملایم و مطبوع و طعمش معطر و کمی تلخ است.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO