دنیای پس از مرگ و ایّام آخرزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکتاب مقدسکلیسامسئلۀ رنج

دوران مصیبت عظیم

رای بدهید

دوران مصیبت عظیم

“زیرا که در آن زمان چنان مصیبت عظیمی ظاهر می شود که از ابتدای عالم تاکنون نشده و نخواهد شد.” (متی 24: 21)

با شروع متی 24: 15، عیسی در مورد نشانه های مخصوصی که در دوران مصیبت عظیم اتفاق خواهد افتاد سخن می گوید (مکاشفه 7: 14، «عذاب سخت» را مقایسه کنید با متی 24: 21 یعنی عبارتی که در یونانی معنی مشابه دارد)، این علائم نشان می دهد که پایان دوران، بسیار نزدیک است (متی 24: 29-15). این نشانه ها پیش درآمد و علامت بازگشت مسیح به زمین در دوران بعد از مصیبت خواهد بود (متی 24: 15). یک واقعه خاص و قابل مشاهده، در مدت بسیار کوتاهی رخ خواهد داد و برای ایماندارانی که در زمان مصیبت عظیم زندگی می کنند علامت بازگشت مسیح در پایان این دوران خواهد بود. این واقعه و نشانه در وهلۀ نخست مربوط به بی حرمت ساختن هیکل یهودیان در اورشلیم به وسیلۀ ضد مسیح است (دانیال 9: 27؛ 1یوحنا 2: 18 و به موضوع دوران حاکمیت ضد مسیح، مراجعه کنید). ضد مسیح یا مرد بی دین بُتی از خود در هیکل خدا قرار داده و خود را به عنوان خدا مطرح خواهد ساخت (2تسالونیکیان 2: 3-4؛ مکاشفه 13: 14-15). موارد زیر حقایق مهمی در مورد این واقعه هستند:

1) «مکروه ویرانی» آغاز مرحلۀ دوران مصیبت را که با بازگشت مسیح به زمین و داوری بی دینی در هار مجدون توسط وی منجر خواهد شد، نشان می دهد (متی 24: 21، 29-30؛ دانیال 9: 27؛ مکاشفه 19: 21-11).

2) با به خاطر داشتن زمان این وقایع («پس چون …. ببینید» متی 24: 15)، مقدسین دوران مصیبت می توانند با اطمینان زیاد از پایان دوران مصیبت و بازگشت مسیح برای سلطنت روی زمین آگاهی یابند (متی 24: 33). به فاصلۀ زمانی بین این واقعه و پایان آن، چهار بار در کلام خدا به عنوان سه سال و نیم یا 1260 روز اشاره شده است (دانیال 9: 25-27؛ مکاشفه 11: 1-2؛ 12: 6؛ 13: 5-7).

3) به دلیل قریب الوقوع بودن آمدن مسیح (متی 24: 33)، ایمانداران می باید بدانند که هر گونه گزارش و خبر در مورد آمدن مسیح فریبی بیش نیست (متی 24: 23-27). «آمدن پسر انسان» بعد از مصیبت عظیم قابل مشاهده و تشخیص برای تمام مردم جهان است (متی 24: 27-30).

نشانه ای دیگر، ظهور نبی کاذبی است که به عنوان خادم شیطان «علامات و معجزات عظیمه» انجام خواهد داد (متی 24: 24).

1) عیسی به تمام ایمانداران هشدار می دهد که به خصوص در مقابل این انبیا، معلمین و واعظینی که ادعای مسیحی بودن دارند و در واقع دروغین هستند و حتی معجزات، شفاها و عجایب ظاهر ساخته و ظاهراً در خدمات خود بسیار موفق هستند، هوشیار باشند. در همین حال این انبیای کاذب، راستی را که در کلام خدا یافت می گردد، تحریف ساخته و رد می کنند (متی 7: 22؛ غلاطیان 1: 9 و به موضوع دوران حکومت ضد مسیح، رجوع کنید).

2) در جای دیگر کلام خدا با اصرار از ایمانداران می خواهد که پیوسته روحی را که محرک تمام تعالیم رهبران و واعظین است بیازمایند (1یوحنا 4: 1). خدا اجازه می دهد که معجزات همراه با فریب باشند تا محبت ایمانداران به خود و وفاداری آنها را به راستی کلام امتحان کند (تثنیه 13: 3). دوران فریب دوران آسانی نخواهد بود و عیسی در متی 24: 24 تأکید می ورزد که در روزهای آخر به قدری فریب مذهبی، وسیع خواهد بود که حتی برای انتخاب شدگان (یعنی ایمانداران مطیع) تشخیص راستی از ناراستی مشکل خواهد بود (1تسالونیکیان 4: 16؛ یعقوب 1: 21 و به موضوع انتخاب الهی و از پیش برگزیدگی، رجوع کنید).

3) در میان قوم خدا آنانی که راستی را دوست ندارند فریب خواهند خورد، آنها دیگر فرصتی برای ایمان آوردن به راستی انجیل بعد از آمدن ضد مسیح نخواهند داشت (2تسالونیکیان 2: 11).

سرانجام دوران مصیبت عظیم دوران رنجی وحشتناک و اضطراب برای همه مردم با دنیا خواهد بود. موارد زیر را در این رابطه ملاحظه کنید:

1) جهانی خواهد بود (مکاشفه 3: 10).

2) سخت ترین و پر اضطراب ترین دورانی است که در تاریخ انسانیت رخ داده است (دانیال 12: 1؛ متی 24: 21).

3) دوران رنجی وحشتناک برای یهودیان خواهد بود (ارمیا 30: 5-7).

4) دوران حاکمیت آن «مرد بی دین» خواهد بود (یعنی ضد مسیح؛ دانیال 9: 27؛ مکاشفه 13: 12 و به موضوع دوران حکومت ضد مسیح، رجوع کنید).

5) به کلیسای وفادار به مسیح وعدۀ رهایی و فرار از دوران مصیبت داده شده است (لوقا 21: 36؛ 1تسالونیکیان 5: 8-10؛ مکاشفه 3: 10).

6) در طی این دوران هم یهودیان و هم امتهایی که به عیسی مسیح ایمان آورند، نجات خواهند یافت (تثنیه 4: 30-31 و هوشع 5: 15؛ مکاشفه 7: 9-17؛ 14: 6-7).

7) دوران رنج عظیم و جفای ترسناک برای تمام کسانی که به خدا وفادار می مانند (مکاشفه 12: 17؛ 13: 15).

8) دوران خشم و داوری بی دینی توسط خدا خواهد بود (1تسالونیکیان 5: 1-11؛ مکاشفه 6: 16-17).

9) عبارت عیسی مبنی بر کوتاه گردیدن آن روزها (متی 24: 22) نباید به معنی کوتاه شدن زمان پیش بینی شده یعنی سه سال و نیم یا 1260 روز تلقی و درک شود. در واقع این عبارت مربوط به این واقعیت می گردد که اگر این دوران مخوف محدود نمی گردید تمام نژاد بشری نابود می گردید.

10) دوران مصیبت عظیم با آمدن پرجلال عیسی مسیح به همراه عروسش پایان خواهد یافت (مکاشفه 19: 8-7، 14). او خواهد آمد تا ایمانداران را رهایی داده و شریران را داوری و نابود سازد (حزقیال 20: 38-34؛ متی 24: 29-31؛ لوقا 19: 11-27؛ مکاشفه 19: 11-21).

11) نباید آمدن مسیح در انتهای دوران مصیبت عظیم را با نزول غیر منتظرانه مسیح از آسمان که در متی 24: 42، 44 اشاره شده است اشتباه گرفت (این آمدن مربوط به ربوده شدن ایمانداران است که مربوط به زمانی متفاوت با بازگشت نهایی مسیح در انتهای مصیبت عظیم است).

12) مهم ترین متنی که در کلام خدا هفت سال مصیبت را شرح می دهد  در مکاشفه 6-18 یافت می گردد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO