پاسخ به اسلام

آیا خدای اسلام با خدای مسیحیت فرق دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

لطفاً به پاسخ خود در مقاله ای که در زیر از وب سایت پرپاسخ ارسال می داریم توجه نمایید:

آیا خدای اسلام و مسیحیت یکی است؟

مسلمانان و مسیحیان، هردو به یک خدای متعالی معتقدند که پیامبرانی را به جهان فرستاده. هر دو به کتب مقدسی اعتقاد دارند که آیات نبوی در آنها ثبت شده است. هر دو معتقدند که عیسی نبی خداوند بوده و از باکره به دنیا آمده است. و هر دو به اعتقادات خود باور دارند و خداوند را پرستش میکنند. صحبت ما در مورد مسیحیان و مسلمانان است، که دو دین بزرگ جهان را تشکیل می دهند.

در پی حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، آمریکایی ها مجذوب آشنایی با اعتقادات و مناسک مذهبی مسلمانان شدند که رشد سریعی در جذب پیروان خود در جهان را داشته و تقریباً 1.3 میلیارد انسان پیرو آن هستند. و پیروان آن بطور فزاینده‌ای در حال مهاجرت به غرب هستند. در شهرهای مختلف آمریکا، یافتن مساجد – که بسیاری از آنها تازه ساخته شده‌اند – و دیدن زنان در لباس رسمی و سنتی مسلمانان که با لباس زنان آمریکایی کاملاً متفاوت است، به هیچ عنوان امری غیرعادی نیست.

با توجه به این امر، بسیاری از غربی‌ها مایلند بدانند که مسلمانان به چه اعتقاد دارند و چرا؟ آنها همچنین در مورد رابطه اسلام و مسیحیت نیز سؤال دارند. آیا مسلمانان و مسیحیان یک خدا را عبادت می کنند، صرفاً با دو طریق مختلف؟ آیا باید مسیحیان به این باور که ممکن است مسلمانان دست از ایمان خود بردارند و مسیحیت را در آغوش بگیرند، باورهای خود را به مسلمانان ارائه دهند؟ یا آیا صرفاً این امر اتلاف وقت در بهترین حالت و در بدترین حالت بی ادبی محسوب نمی شود؟

بسیاری به ما توصیه می کنند که مدارا کنیم و صبور باشیم و از دعوت دیگران به دین خود جلوگیری کنیم. به اسم مدارا و تحمل، عده‌ای انتظار دارند که مسیحیان و مسلمانان بدون تلاش برای تبدیل و به چالش کشیدن یکدیگر در کنار هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند، چرا که هر دو دین، یک خدا را پرستش می کنند. به عقیده بسیاری، این برای هر دو دین خوب است. بسیاری نیز بر این باورند که این برای خدایی که آنها پرستش می کنند نیز به همان اندازه مناسب است. اگر هر دو دین، یک خدا را پرستش می کنند، چرا باید نگران وضعیت معنوی یکدیگر باشند؟

دین، خدا و حقیقت

اگر در واقعیت مسلمانان و مسیحیان خدا را به یک اندازه  پرستش می کنند، حتماً جایی برای کمی اختلاف نظر، گفتگو و مجادله بین ایشان وجود دارد. اگر من از خرید از یک فروشگاه مواد غذایی راضی هستم و شما از خرید از یک فروشگاه دیگر، چرا باید سعی کنیم یکدیگر را متقاعد به خرید از فروشگاه مورد رضایت خود کنیم؟ آیا هردو فروشگاه مواد غذایی مورد نیاز ما را عرضه نمی دارند، که فقط ممکن است مارک آنها متفاوت باشند؟ این قیاس به ظاهر با موضوع مناسبت دارد اما آیا این مقایسه، مع الفارق نیست؟ اگر بخواهیم این سؤال را مطرح کنیم که آیا مسیحیان و مسلمانان یک خدا را پرستش می کنند، باید سؤالات عمیق‌ تری مطرح شوند. اول اینکه، آموزه‌های اساسی مسیحیت و اسلام کدامند؟ دوم اینکه، هر دین در مورد پرستش خدای خود به پیروانش چه می‌آموزد؟ سوم اینکه، هر دین در مورد دین دیگر چه می ‌آموزد. یعنی اینکه آیا آموزه‌های اصلی اسلام و مسیحیت به پیروانشان این اطمینان را می دهند که اعضای دین دیگر همانند آنها خوب هستند، هرچند همان خدایی را پرستش کنند که آنها می پرستند؟

در کتاب " وقتی دین شرور می شود" (هارپر، سان فرانسیسکو، 2002)، چارلز کیمبال معتقد است که مسیحیان و مسلمانان در حقیقت یک خدا را عبادت می کنند. کیمبال به درستی مشاهدات خود را مبنی بر اینکه ادعاهای راستین، بنیادهای این دو دین را تشکیل می دهد، بیان می کند. اما او اعتقاد دارد که مؤمنان وقتی اعتقادات مذهبی "سفت و سخت" و "خشک" داشته باشند دچار اشتباه شده‌اند. بنابراین، او چنین استدلال می کند که هنگامی که برخی از مسیحیان دیدگاه الهی مسلمانان (الله) را نقد می کنند، دچار نادانی و تعصب شده‌اند. کیمبال چنین ادعا می کند که در این نکته هیچ ابهامی وجود ندارد. یهودیان، مسیحیان و مسلمانان همه در مورد یک خدا صحبت می کنند (صفحه 50). و دلیل این امر این است که قرآن تصدیق می کند که الله از پیامبران عبری و عیسی الهام گرفته شده است. بعلاوه، کلمه عربی الله همان معنای خدا را می دهد. آیا پروفسور کیمبال و بسیاری دیگر که مضامین مشابهی را مطرح می کنند درست می گویند؟ در جستجوی یک پاسخ معقول، سه سؤال را از پاراگراف اخیر بطور خلاصه مورد بررسی قرار می دهیم.

مسیحیت و اسلام: ادعاها، منطق و اختلافات

اول اینکه، کدام یک از آموزه‌های این دو مذهب به طور کامل صحیح هستند؟ گرچه اسلام و مسیحیت هردو از ادیان توحیدی هستند، اما دیدگاه های آنها درباره خدا تفاوتهای فاحشی دارند. اسلام تثلیث را در مورد خدا انکار می کند – اینکه یک خدای واحد وجود دارد که سه شخصیت دارد که هرسه نمودی از یک وحدانیت هستند یعنی پدر، پسر و روح‌القدس (متی 28: 19). همچنین اسلام مصلوب شدن عیسی مسیح را رد می کند (یوحنا 1: 1-18). درحالی که این آموزه‌ها زیربنای مسیحیت هستند. اما خدا نمی تواند هم تثلیت باشد (مسیحیت) و هم نباشد (اسلام). این نتیجه از یک برهان ساده منتج می شود که هیچ ارتباطی با عدم تحمل یا دُگم بودن در مذهب ندارد.

 

خدا نمی تواند هم تثلیت باشد (مسیحیت) و هم نباشد (اسلام)

برای مسیحیت، انسانها به واسطه طبیعت گناه پرور موروثی خود فاسد می شوند که با هیچ قدرت انسانی بر آن نمی توان غلبه کرد (افسسیان 2: 1-10). اما اسلام این را انکار می کند که انسان دارای ماهیت کاملاً گناهکار است و ادعا می کند که ما گناه می کنیم چون ضعیف و نادان هستیم. مسیحیت به ما می‌آموزد که نجات تنها با ایمان به دستاوردهای عیسی مسیح یعنی زندگی، مرگ و رستاخیز او حاصل می شود (یوحنا 16: 3-18). در حالی که اسلام پیروان خود را وادار به پیروی از قرآن می کند تا به این امید به بهشت وارد شوند. از آنجا که در اینجا نیز این دو دیدگاه کاملاً متفاوت هستند، پس فقط یکی از آنها می تواند صحت داشته باشد.

دوم: چگونه می شود این دو پرستش را مخصوص یک خدای مشترک دانست درحالی که مسلمانان تثلیث را شرک و در نتیجه کفر می دانند. پرستش عیسی – که از نظر مسلمانان تنها یک انسان تلقی می شود – در اسلام نتیجه اش مورد لعن واقع شدن است. با این حال، در مسیحیت جزو اصول اعتقادات محسوب می شود. "خدا روح است و هرکه او را می ‌پرستد باید با روح و راستی عبادت نماید." (یوحنا 4:24 ) پرستش صحیح در مسیحیت، مستلزم ایمان به حقیقت وجود تثلیث، اعتقاد به انجیل، اعتقاد به عیسی مسیح و تسلیم به خواست خدا است. در حالیکه مسلمانان نیز با وجود اینکه بر تسلیم به خدا تأکید می ورزند (اسلام خود به معنای تسلیم شدن است)، حاضر به تسلیم در برابر خدای کتاب مقدس نیستند. که این خود یک نمونه دیگر از اختلافات اساسی میان اسلام و مسیحیت است.

سوم اینکه: هر دین نسبت به دیگری چه موضعی دارد؟ مسلمانان و مسیحیان از حیث تاریخی سعی در تبدیل و تحریف یکدیگر داشته‌اند، زیرا هر دو مذهب پیروان دیگری را گمراه می شمارند. اسلام به دنبال این است که دنیا را مسلمان کند چرا که معتقد است الله بر همه برتری دارد و باید به رسمیت شناخته شود. به مسیحیان نیز دستور داده شده که انجیل را به همه ملل برسانند و  ایمان آورندگان را به نام خدای سه‌گانه مسیحیت تعمید دهند (متی 28: 18-20).

نه مسیحیت و نه اسلام به طور منطقی نمی توانند منکر اعتقادات متضاد یکدیگر باشند.

شاید ظاهراً درست به نظر بیاید که در مورد روابط میان مسلمانان و مسیحیان در دنیای تکثرگرای امروزی، بحثهای بیشتری صورت گیرد. اما، نباید این را نیز نادیده گرفت که ورای توحیدی بودن که بین این دو مذهب مشترک است، اسلام و مسیحیت دیدگاه های بسیار متفاوتی نسبت به خدا، پرستش و رسالتشان دارند. یعنی، غیرمنطقی است که ادعا کنیم که هر دو یک خدا را می پرستند. گرچه اسلام و مسیحیت هر دو توحیدی هستند، اما دیدگاه های آنها در مورد خدا از تفاوتهای بنیادی برخوردار است.

 

منبع مقاله: www.bethinking.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO