پاسخ به اسلامسؤالات کاربران

نظر شما دربارۀ ستارۀ طارق که در قرآن ذکر شده چیست؟ مسلمانان آن را به عنوان معجزۀ علمی قرآن می‌دانند!

5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما دربارۀ ستارۀ طارق که در قرآن ذکر شده چیست؟ مسلمانان آن را به عنوان معجزۀ علمی قرآن می‌دانند!

مفسرین سورۀ الطارق آیات ۱ تا ۳ را برای این معجزه اختصاص داده‌اند و‌ ترجمه‌ای که مفسرین قائل به معجزۀ علمی این آیه‌ها ارائه داده‌اند، بر‌گرفته از ترجمۀ آقای مکارم شیرازی است. اما ایشان به این مطلب توجه نکرده‌اند که آقای مکارم در همان ترجمۀ آیۀ ۳ و نیز در تفسیر نمونه منظور از کوبندۀ شب و طارق را به روشنی بیان کرده است (ستارۀ درخشانی که نور آن تاریکی را می‌شکافد) که این با قابل رؤیت نبودن ستار‌ۀ نوترونی تفاوت فاحشی دارد.

همچنین ایشان از واژۀ ثاقب معنای چیزی که چاله ایجاد می‌کند را برداشت کرده که کاملاْ اشتباه است. دریدن و سوراخ کردن با چاله کندن تفاوت بسیار زیادی دارد. هر چند معنای ثاقب به معنی چیز درخشنده و یا بسیار درخشان است به طوری که نور آن تاریکی را می‌شکافد یا سوراخ می‌کند.

از سوی دیگر اگر واقعاْ منظور از طارق ستارأ نوترونی که قابل رؤیت نیست باشد، پس چرا مترجمان، این کلمه را کوبندۀ شب ترجمه کرده‌اند؟ تا آنجا که من در مورد ستارأ نوترونی مطالعه کرده‌ام، متوجه این نکته شده‌ام که این ستاره نه تنها در شب بلکه دائماً تولید پالس می‌کند.

کوبندۀ شب تنها در ترجمۀ مکارم شیرازی است و خود ایشان در ترجمۀ آیۀ 3 و نیز در تفسیر نمونه آن را توضیح داده. تمامی مترجمین و مفسرین، طارق را به معنای ستارۀ درخشنده‌ای که در شب ظاهر می‌شود معنا کرده‌اند. همچنین مفسرِ قائل به معجزۀ علمی، مطلب خود را طوری بیان کرده که گویی طارق در فضا چاله‌ای می‌کَنَد که آن چاله در علم نجوم سیاه‌چاله نام دارد. کاش ایشان کمی در این رابطه معلومات نجومی خود را تقویت می‌دادند. در واقع این مفسرِ محترم این را نیز در نظر نگرفته که خدا باید به چیزی قسم یاد کند که عظمت آن چیز برای مردم روشن و ملموس باشد. خدا نمی‌توانسته به ستارۀ نوترونی قسمی یاد کند که حدود ۱۳۵۰ سال کسی آن را نمی‌شناخته.

و یا شاید ایشان این تفسیر امام صادق که طارق را به ستارۀ زُحَل (کیوان) تعبیر نموده، مطالعه نکرده. این روایت امام صادق در تفاسیرِ نمونه، جامع و اطیب‌البیان ذکر شده که ظاهراً از ابن بابویه نقل گردیده است.

پاسخ از: کشیش آبیلا یوحنا مارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO