کتاب مقدس

عهد خدا با داود

رای بدهید

عهد خدا با داود

“و در خانه و سلطنت تو به حضورت تا به ابد پایدار خواهد شد و کرسی تو تا به ابد استوار خواهد ماند” (2سموئیل 7: 16)

ماهیت عهد خدا با داود:

1) گر چه کلمه “عهد” مستقیماً در 2سموئیل باب 7 بکار نرفته است اما واضح است که خدا عهدی با داود می بندد.

برای مثال در مزمور 89: 3-4 خدا می گوید: “با برگزیده خود عهد بسته ام برای بنده خویش داود قسم خورده ام زیرا گفتم رحمت بنا خواهد شد تا ابدالاباد و تخت تو را نسلاً بعد نسل بنا خواهم نمود” (همچنین به مزمور 89: 34-36 رجوع کنید). این وعده که سلطنت قوم خدا تا به ابد از طریق نسل داود برقرار خواهد گردید دقیقاً عهدی است که خدا در 2سموئیل باب 7 با داود بست (به خصوص به آیه 16 توجه کنید). به علاوه، داود بعدها در 2سموئیل به “عهد ابدی” اشاره کرده که خدا با او بسته است (2سموئیل 23: 5) بدن شک این مورد به 2سموئیل باب 7 می گردد.

2) دو اصل مشابه سایر عهدهای موجود در عهد عتیق در اینجا نیز دیده می شود.

خدا به تنهایی وعده ها و تعهدات عهد خود را برقرار می سازد و از انسان این انتظار می رود که آنان را با اطاعت ایمان بپذیرد (به موضوع عهد خدا با ابراهیم، اسحق و یعقوب و موضوع عهد خدا با بنی اسرائیل، رجوع کنید). الف) در برقرار ساختن این عهد با داود، خدا بلافاصله وعده داد که سلطنت پسر یعنی سلیمان را استوار خواهد ساخت و او خانه ای برای خداوند یعنی معبد یهود را خواهد ساخت (2سموئیل 7: 11-13). ب) در همان زمان خدا وعده داد که به شرط اطاعت داود و خاندانش، نسل وی تا به ابد بر قوم یهود سلطنت خواهند کرد. به عبارت دیگر این عهد فقط به این مفهوم ابدی محسوب می گردید که، خدا در صورتی که فرمانروای یهودا به او وفادار باقی مانده و او را اطاعت کند، همیشه یکی از پسران داود را بر تخت سلطنت در اورشلیم حفظ خواهد کرد.

3) به مدت چهار قرن بعد از آن، نسل داود در یهودا سلطنت می کرد.

اما زمانی که پادشاهان یهودا و به خصوص منسی و آنانی که بعد از یوشیا به سلطنت رسیدند پیوسته با پرستش بت ها و عدم اطاعت از شریعت بر علیه خدا سرکشی کردند خدا آنان را از سلطنت بر کنار ساخت. او به نبوکدنصر پادشاه بابل، اجازه داد تا به سرزمین یهودا هجوم آورده و شهر اورشلیم را محاصره و در نهایت، آن را همراه با  معبد یهود ویران سازد (2پادشاهان 25؛ 2تواریخ 36). حال قوم خدا، برای اولین بار پس از بندگی در مصر، تحت کنترل حاکمین خارجی در آمدند.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO